Excelsior Films: van St. Pauli naar de Verboden Stad
oktober 22, 2014 30 reacties
‘Heylen wist op ongeëvenaarde wijze cinefiele meesterwerkjes te koppelen aan de goorste pulp.’
(Ronnie Pede n.a.v. het overlijden van Georges Heylen in ‘Film en Televisie’ 457, december 1995)
Wanneer Georges Heylen op maandag 26 maart 1985 op de radio het ochtendnieuws hoort, kan hij een vreugdedans amper onderdrukken. Maar liefst 14 Academy Awards gaan naar films uit de portefeuille van Excelsior Films, de distributiefirma van de Antwerpse cinematycoon.
De feestelijkheden rond 50 jaar cinema Rex zijn nog maar pas afgesloten of Heylen mag alweer de champagne koel zetten.
In de maanden voor de Oscaruitreiking scoorde Excelsior Films zowel artistiek als aan de bioscoopkassa’s.
Films als ‘Amadeus’, ‘The Killing Fields’, ‘A Passage to India’ en ‘The Woman in Red’ zorgen voor bomvolle zalen. Aan de Rubens, Rex en Sinjoor staan ‘s avonds lange rijen aan te schuiven in de hoop een ticket te bemachtigen.
De Milos Forman-film over Wolfgang Amadeus Mozart blijft zelfs meer dan 70 weken op de affiche staan in de Antwerpse centrumzalen.
Heylen geniet van zijn triomf. Hoewel de baron-in-wording zijn rol bij Excelsior Films omschrijft als ‘raadgever bij de aankoop’, was hij het die eind jaren ’60 uit noodzaak begon met het verdelen van films. Dat Heylen voor zijn aankoopbeleid in die eerste werkingsjaren bakken kritiek kreeg, is hij nog lang niet vergeten.
Hoe het begon
De woelige sixties lopen bijna op hun einde wanneer Georges Heylen het aan de stok krijgt met de grote Amerikaanse filmdistributeurs. De baas van het Rex-concern heeft het meer dan moeilijk met de financiële voorwaarden van 20th Century Fox, United Artists e tutti quanti. Voor bepaalde succesfilms eisen ze tot 70% van de ticketprijs op. Ook het feit dat deze majors niet willen bijdragen tot lokale publiciteitskosten zit Heylen meer dan hoog.
Zowel het Rex-concern als de Amerikaanse verdelers spelen het spel hard. Voor Heylen wordt het steeds moeilijker om films te huren bij hen, terwijl het aanbod van de onafhankelijke Belgische distributeurs te ontoereikend is om de Antwerpse centrumzalen van voldoende commerciële films te voorzien.
Er zit voor Heylen niets anders op dan zelf de markt op te gaan. Hij heeft heel wat contacten in Duitsland en koopt er (zo zegt althans de legende) een ‘container met films’.
In de pers blijft Heylen geheimzinning doen over zijn nieuwe activiteit. Wanneer een medewerker van het maandblad ‘Film en Televisie’ hem in het maart-nummer van 1970 interpelleert over geruchten rond de oprichting van een eigen distributiefirma antwoordt hij dat dit ‘volkomen uit de lucht gegrepen is’.
Een paar alinea’s verder dient hij dit al te nuanceren: ‘Door de vele kontakten die wij in het buitenland hebben, zie ik enorm veel films die in normale omstandigheden niet eens België bereiken, maar ons zeer geschikt lijken voor publiek dat in Antwerpen naar de bioskoop gaat. Wij doen dan ook voorstellen om deze films toch naar Antwerpen te krijgen en die voorstellen werden tot nu toe aanvaard’.
Opvallend is dat ‘Film en Televisie’ in die periode heel wat films recenseert zonder vermelding van distributeur: “Der Arzt von St. Pauli’, ‘La Monaca di Monza’, ‘Broadway Deadly Gold’ … Stuk voor stuk films die hun Belgische carrière starten in de Antwerpse Rex-zalen.
Bij één bepaalde film (‘Ich bin ein Elefant, Madame’, Film en Televisie, nr. 152, januari 1970) wordt expliciet de naam ‘Heylen’ als distributeur vermeld.
Pas in december 1970 vinden we in het blad voor het eerst de naam ‘Excelsior’ terug bij filmrecensies van ‘Die Nackte Bovary’ (met Edwige Fenech) en ‘Sartana, Angel of Death’, een spaghetti-western met Klaus Kinski.
De nieuwe distributiefirma heeft meteen een enorme impact op het aanbod in de Antwerpse centrumzalen. In het programmablad AUB 261 (augustus 1970) worden maar liefst drie films met de jonge Duitse vedette Uschi Glas aangekondigd: ‘Hilfe, ich liebe Zwillinge!’, ‘Pepe, der Paukerschreck’ en ‘Klassenkeile’.
In de Rex (‘Antwerpens Prachtkinema’) draait op dat moment de Heintje-film ‘Einmal wird die Sonne wieder scheinen’ en wordt er al volop publiciteit gemaakt voor ‘Das Stunden-Hotel von St. Pauli’ met Curd Jürgens.
Met uitgekiende barnumreclame in huis-aan-huis bladen, kleurrijke affiches (Excelsior blijft tot diep in de jaren ’70 de traditie van de Belgische ‘affichette’ verderzetten, waarvoor dank) en promotie in eigen zalen via de ‘Antwerpse Kinema Aktualiteiten’ wordt de Antwerpenaar naar de cinema gelokt. En met succes. Een film als ‘Der Arzt von St. Pauli’ haalt 30 speelweken in de stationsbuurt.
De contacten met andere Belgische bioscoopuitbaters verlopen in het begin erg amateuristisch. In een interview dat verscheen in ‘Magie van de Cinema’ heeft Jean Zeguers (naaste medewerker van Heylen) het zelfs over ‘straatdistributie’: ‘Onze Paul Corluy ging drie keer per week naar Brussel met zijn camionette. We maakten een afspraak met de exploitanten: als je films wilt huren, kom dan die dag om 10 uur naar de Koningsstraat. Paul had een lijstje met beschikbare titels en daar werden de contracten getekend.’ (‘Magie van de Cinema’, Willy Magiels en Robbe de Hert, uitgeverij Facet, 2004, p. 69).
Later werd in een herenhuis aan de Koningsstraat 306 een officieel kantoor met visiezaal geïnstalleerd. Het merendeel van de administratie bleef echter in Antwerpen gebeuren.
In Brussel en Wallonië daarentegen krijgt Heylen zijn films amper verhuurd. Hij beseft dat andere filmmarkten moeten worden aangeboord om in België een speler van formaat te worden. Via relaties in Frankrijk lukt het al snel om Franse films aan zijn catalogus toe te voegen en niet veel later worden ook deals afgesloten met Italiaanse en Britse producenten.
Een gouden zet doet Heylen met de aankoop van de disitributierechten van de Samuel Bronston-catalogus. Met het heruitbrengen van o.m. ‘El Cid’, ’55 Days at Peking’ en ‘Circus World’ zorgt hij ervoor dat zijn cinema Rubens (‘Het grootste scherm van België’) toch de broodnodige spektakelfilms kan brengen in een periode dat de Amerikaanse distributeurs hem boycotten.
En er was niet enkel Excelsior Films. Ook via Filimpex verdeelde Heylen films. Volgens ex-medewerker Willy Magiels was het oorspronkelijk de bedoeling om Franse films via Filimpex te verdelen, maar na een tijdje werd dit denkspoor verlaten. Bedoeling was vooral om financiële risico’s over twee aparte nv’s te spreiden.

Georges Heylen met Claude Lelouch aan de ingang van de visiezaal van Excelsior Films in Brussel n.a.v. de release van ‘Toute une vie’ (januari 1975)
Hits & …
Eind jaren ’70 – begin jaren ’80 is een ware bloeiperiode voor Excelsior. De catalogus bestaat zowel uit commerciële serieproducten en de betere genrefilm, als meer cinefiele kost.
Het bedrijf roomt succesvol de Europese markt af: denk aan de Paul Verhoeven-films, de kaskrakers van Louis De Funès en Jean-Paul Belmondo, soft-porno uit Duitsland (‘Vanessa’, ‘The fruit is Ripe’, ‘Island of a Thousand Delights’, Heylen moet zeker een boontje hebben gehad voor Olivia Pascal), producties van EMI (de Agatha Christie-verfilmingen ‘Death on the Nile’, ‘The Mirror Crack’d’) en festivalfilms uit Italië en Duitsland.
Ook onafhankelijke Amerikaanse producenten maken kennis met Heylen. Een deal met Orion Pictures in de jaren ’80 verzekert Excelsior van films als ‘RoboCop’, ‘Desperately seeking Susan’ (Madonna), ‘No Way Out’ (Kevin Costner) en zowat alle Woody Allen-films uit dat decennium.
Excelsior is niet bepaald vies van platte actie en regelrechte sensatie: in de periode 1982-1983 distribueert Heylen de serie-producten van het beruchte Israëlitische duo Menahem Golan en Yoram Globus (Cannon Films). De grote Antwerpse schermen worden wekenlang geteisterd met ‘Hercules’ (Lou Ferringo), ’10 to Midnight’ (Charles Bronson) en een hele reeks ‘Lemon Popsicle’-films (‘Hot Bubblegum’, ‘Private Popsicle’, ‘The Last American Virgin’).
Dit alles maakt dat Excelsior Films in de jaren ’80 marktleider wordt in België. Het laat zelfs de grote Amerikaanse distributeurs ver achter zich.
De cijfers die het magazine ‘Trends’ op 29 november 1985 publiceert laten aan duidelijkheid niets te wensen over.
Van de 394 films die in 1984 werden vrijgegeven in Brussel waren er 62 die het label ‘Excelsior’ droegen (of 15,73 % van het aanbod).
In de ‘Top 10’ van de distributeurs stond Excelsior dan ook afgetekend bovenaan.
- Excelsior Films (62 films)
- CIC (52 films)
- Warner/Columbia (35 films)
- Belga (34 films)
- UGC (30 films)
- Daska (28 films)
- Gaumont (27 films)
- Ciné Vog (20 films)
- Fox (14 films)
- Metropolitan (14 films)
(CIC stond voor ‘Cinema International Corporation’ en was sinds begin jaren ’70 in Europa de distributeur voor Paramount, Universal en MGM).

In de zalen van het Rex-concern overheersen de films uit de catalogus van Excelsior (‘Het Nieuwsblad’ van vrijdag 17 juli 1981).
… Misses
Het was niet altijd rozengeur en maneschijn bij Excelsior Films. Verkeerde inschattingen, foute keuzes, het niet nakomen van eerder gemaakte afspraken, gesjoemel met facturen … Een kleine bloemlezing uit tijdschriften en boeken allerhande.
Het mislopen van ‘Apocalypse Now’
‘Hoe het komt dat de Coppola-film door Elan wordt uitgebracht en niet door Mercury (dat al jaren pretenderde de filmrechten verworven te hebben) of door … Excelsior.
Een paar maanden voor het Cannes-festival 1979 plaats greep, ging het distributiekantoor Mercury feitelijk uit de run door de fusie met Stellor. In het kontrakt dat Coppola vier jaar voordien met Mercury had afgesloten, werd nadrukkelijk vermeld dat de overeenkomst tussen beide partijen zou vervallen, mocht Mercury ophouden met zijn distributie-aktiviteiten. Wat in 1979 gebeurde, maar waar Coppola geen weet van had. Tijdens het Festival Van Cannes, ging Excelsior, Mr. Heylen himself, de Coppola-familie op de hoogte brengen van deze feiten. Coppola zelf vond het niet leuk in een seksverhuurkantoor (Stellor is dat zo ongeveer) verzeild te zijn geraakt. Coppola wees naar de kontraktbreuk en meteen zat de Cannes-winnaar zonder Belgische distributeur. Excelsior bood zijn diensten aan, maar door het toevallige feit dat dat één van Coppola’s advokaten goede relaties had met de Amerikaanse Walt Disney-vertegenwoordiger van het Belgische Elan-verhuurkantoor, kon Excelsior g’dag zeggen tegen de ‘Gouden Palm’ en ging Elan ermee lopen.’Uit ‘Film en Televisie’ van februari 1980 – nr. 273, pagina 5.
Uiteindelijk zou Excelsior later nog het Coppola-experiment ‘One from the heart’ (1982) en de Zoetrope-productie ‘Hammett’ (1982, Wim Wenders) distribueren, maar beide commerciële fiasco’s werden als verliespost weggeschreven.
Ruzie met producent Matthijs Van Heijningen
De Nederlandse filmproducent Matthijs Van Heijningen staat in 1977 aan het begin van zijn carrière wanneer hij met Heylen een overeenkomst afsluit voor de Belgische distributie van de film ‘Het Debuut’. Het is een film over een gevoelig onderwerp (de seksuele relatie tussen een pubermeisje en een veertigjarige man). De film krijgt van de Belgische Katholieke Filmliga het label ‘voor volwassenen – negatief’. Dit betekent ondermeer dat ‘Gazet Van Antwerpen’ (toen nog echt de ‘rechtse krant van Linkeroever’) geen publiciteit voor ‘Het Debuut’ zal toelaten.
‘Met ‘Het Debuut’ had ik ook zo’n nare ervaring. Met Excelsior Films had ik een bedrag van 10.000 gulden afgesproken: 5.000 vooraf te betalen en 5.000 bij de première. Toen bleek dat de Roomse pers de film niet lustte en dat er ook geen publiciteit mocht voor gemaakt worden. De film werd wel uitgebracht, maar Mr. Heylen kwam niet met de restrerende 5.000 gulden over de brug’.
Matthijs Van Heijningen in ‘Film en Televisie’ van december 1983 – nr. 319, pagina 28.
Van Heijningen produceert later nog succesfilms als ‘De Lift’ en ‘Ciske de Rat’, maar met Excelsior doet hij geen zaken meer.
De breuk met Thorn EMI
Patrick Duynslaegher schetst zonder namen te noemen hoe het tot een breuk komt tussen Excelsior en Thorn EMI na de Antwerpse première van ‘A Passage to India’ (David Lean, 1984).
Opportunist én kersvers filmdistributeur Jan Verheyen profiteert van de situatie.
Duynslaegher omschrijft het als ‘één van de smakelijkste anekdotes uit de annalen van de vaderlandse filmexploitatie’.
‘De timing zat perfekt toen Verheyen bij Thorn EMI binnenviel. Thorn EMI had namelijk net een einde gemaakt aan zijn werkrelatie met de vorige Belgische distributeur, nadat die een faktuur had ingediend voor de promotie van één van hun topfilms. Voor de première werden zogezegd twee olifanten uit Bali overgevlogen, terwijl de arme beesten gewoon uit het lokale circus in Deurne afkomstig waren. Dankzij deze olifantengeschiedenis had ‘Independent’ zijn eerste package deal versierd. Eén van die relatief kleine Thorn EMI produkties ‘Catholic Boys’ bracht in Vlaanderen meteen twaalf miljoen op’.
Uit ‘Knack’ van 19 oktober 1988, pagina 49.
Heylen scheurt zijn broek aan ‘Ran’
Georges Heylen doet er in de jaren ’80 alles aan om de titel van ‘Baron’ te verwerven. Politici en andere gezagsdragers worden gevleid met uitnodigingen voor avant-premières van prestigieuze films.
Met ‘Ran’ (1985) van de Japanse grootmeester Akira Kurosowa ziet hij de kans schoon om zijn blazoen nog wat verder op te poetsen. Het is de eerste film in vijf jaar van de bejaarde regisseur en critici en cinefielen kijken reikhalzend uit naar het resultaat.
Heylen wil dan ook kost wat kost de distributierechten voor België.
Toenmalig perschef Willy Magiels herinnert zich hoeveel Excelsior Films betaalde voor de film.
‘Met zijn filmdistributiefirma Excelsior betaalde hij 17 miljoen frank (425.000 euro) voor de Japanse film ‘Ran’. Dat verdien je natuurlijk nooit terug’.
Uit ‘Het paleis om de hoek’ van Frank Heirman, uitgeverij BMP, 2006, pagina 112
Heylen organiseert op 7 oktober 1985 een gala-avant première van ‘Ran’ voor le tout Anvers. Eén en ander wordt gekaderd in de 100ste verjaardag van de ‘Algemene Vereniging van Beroepsjournalisten in België’ en de 50ste verjaardag van Ciné Rex. Opbrengsten van de avond gaan naar de ‘vzw Behoeftige Blinden’.
De film van bijna drie uur weet het premièrepubliek niet echt te boeien en heel wat genodigden verlaten vroegtijdig de zaal. Ook de commerciële carrière van ‘Ran’ is geen succes.
Zou het kunnen dat ‘Ran’ mee verantwoordelijk was voor de ‘fall and decline’ van het Heylen-imperium? Vanaf midden jaren ’80 begint Heylen meer en meer zalen te sluiten en ook het aanbod van Excelsior Films daalt in kwaliteit en kwantiteit.
De magere jaren
Naarmate de eighties vorderen krijgt Excelsior het steeds moeilijker om lucratieve contracten af te sluiten.
De verslechterende financiële toestand van het Rex-concern speelt zeker een rol, maar ook de wijzigingen op de internationale filmmarkt en de opkomst van enkele jonge wolven hebben een invloed.
Jan Verheyen en Marc Punt laten met Independent Films een frisse wind waaien door de Brusselse Koningsstraat. Net zoals MPG, Alternative Films en Concorde. Ze vissen allemaal in dezelfde vijver als Excelsior.
Zelfs Michel Apers (ja, de man die Monty en Cartoon’s oprichtte en zo ‘luis in de pels’ was voor het Rex-concern) kan het tij midden jaren ’80 niet keren wanneer hij in dienst treedt bij Georges Heylen.
‘The Last Emperor’ (1987, Bernardo Bertolucci) moet zowat de laatste prestigeproductie van Excelsior Films geweest zijn.
In november 1987 werden voor de Belgische première nog eens alle zeilen bijgezet: bezoek van acteurs en producers aan Antwerpen, persconferentie in zaal Goya, luisterrijke vertoning in de Rex met receptie achteraf … De ‘Antwerpse Kinema Aktualiteiten’ waren er uiteraard ook bij en dankzij het You Tube-kanaal van Patsofilm kunnen we een nostalgische trip maken naar een ‘Antwerpen Kinemastad’ dat krampachtig zijn grandeur in stand poogde te houden.
Het einde
Begin jaren ’90 was het meer dan duidelijk dan Excelsior Films geen rol van betekenis meer speelde. Was de distributiemaatschappij enkele jaren eerder nog een echte slokop, nu moest men zich beperken tot enkele schaarse films die niet verder kwamen dan een paar speelweken in de eigen zalen. Of wie herinnert zich nog ‘Blood oath’ (1990, met Bryan Brown), ‘Don’t tell her it’s me’ (1990, met Steve Guttenberg) en ‘Spymaker, the secret life of Ian Fleming’ (1990)?
Het einde van Het Rex-concern in september 1993 betekende meteen ook het einde van Excelsior Films. De verschillende maatschappijen van Heylen waren zo nauw met elkaar verweven dat de Rechtbank van Koophandel niet anders kon dan ze zo goed als allemaal failliet te verklaren.
Een roemloos einde. Volgens cijfers van Frank Heirman verdeelde Excelsior Films/Filimpex in een periode van bijna 25 jaar zo’n 1003 films (iemand die een lijst heeft van alle films?). Een indrukwekkend aantal. Dankzij de voorkeursbehandeling die Heylen deze films gaf in zijn eigen zalen groeiden ze dikwijls uit tot onverwachte successen. Zo werd de Village People-draak ‘Can’t Stop the Music’ enkel in Antwerpen een hit. Maar evenzeer zorgde Heylen ervoor dat zowat elke Antwerpenaar kennis maakte met het oeuvre van Wolfgang Amadeus Mozart.
Persoonlijke Top 10
Om af te sluiten mijn persoonlijke Excelsior Films – Top 10: een mengeling van onvervalste meesterwerken, cinefiele hoogstandjes, nostalgie uit de kindertijd en puur commerciële pareltjes.
- Les Fous du Stade (1972, Claude Zidi, gezien in Ciné Rubens, november 1972): Een klasgenoot van het vierde leerjaar wist met zoveel enthousiasme de grappen en grollen van Les Charlots na te vertellen dat ik deze film absoluut wou zien. Nu hopeloos gedateerd, toen goed voor een heerlijke woensdagnamiddag in de Rubens samen met mijn mama.
- L’Aile ou la Cuisse (1976, alweer Claude Zidi, gezien in Ciné Quellin, december 1976): De comeback van Louis De Funès na enkele jaren van inactiviteit omwille van gezondheidsproblemen. De ‘symphonie’ die Vladimir Cosma componeerde voor deze film blijft een pareltje.
- Hurra, die Schule brennt! (1969, Werner Jacobs, gezien in Ciné Tosca op de Bredabaan te Merksem waarschijnlijk in 1971): Excelsior verdeelde zowat alle films van kindsterretje Heintje. Ideaal amusement om te programmeren in de talrijke stadsrandzalen die Heylen toen nog had. Onder geen enkel beding durf ik de film opnieuw te bekijken. Het moet een mooie herinnering blijven.
- Scanners (1981, David Cronenberg, gezien in Ciné Brabo, mei 1981): Eerste kennismaking met de Canadese grootmeester en ook eerste kennismaking met Ciné Brabo. ‘Scanners’ was de openingsfilm van dit mini-zaaltje in de kelder van het Century Center. Heylen zou Brabo bijna exclusief gebruiken voor allerhande horror.
- The Terminator (1984, James Cameron, gezien in Ciné Metro I, februari 1985): Bulldozer Arnold Schwarzenegger in een non-stop actiefilm van James Cameron.
- Quadrophenia (1979, Franc Roddam, gezien in Ciné Quellin, november 1979): Rivaliteit tussen Mods en Rockers in het Brighton van de vroege jaren ’60. Humo organiseerde een avant-première in de Quellin en ik was bij de gelukkigen.
- Die Ehe der Maria Braun (1979, Rainer Werner Fassbinder, gezien in Rex Club, maart 1980): De commerciële doorbraak van Rainer Werner Fassbinder. Openingsfilm van de gezellige Rex Club, het antwoord van Heylen op het succes van Cartoon’s in de Kaasstraat.
- Superman, the movie (1978, Richard Donner, gezien in Ciné Rubens in februari 1979): Mijn herinneringen aan deze film kwamen al aan bod in eerdere post. Waar anders dan in de Rubens (‘Het grootste scherm van België’) kon deze film worden vertoond?
- The Elephant Man (1980, David Lynch, gezien in Ciné Odeon, december 1980): Overrompelende filmervaring in de ‘oude’ Odeon (Frankrijklei), aangrijpende film verpakt in de beste zwart-wit fotografie ooit.
- Dawn of the dead (1978, George A. Romero, gezien in Ciné Metro, februari 1980): Tweede deel uit de Zombie-cyclus van George A. Romero. Als 16-jarige met enkele klasgenoten gezien in Ciné Metro, een zaal die toen veel weg had van een groot uitgevallen grindhouse. Een jaar later werd de Metro gerenoveerd en omgebouwd tot een duplex.
Eervolle vermeldingen voor ‘Tess’ (Roman Polanski), ‘The Kentucky Fried Movie’ en ‘An American Werewolf in London (beiden van John Landis), ‘The Deer Hunter’ (Michael Cimino), ‘Platoon’ (Oliver Stone), ‘The Commitments’ (Alan Parker), ‘They all Laughed’ (Peter Bogdanovich), ‘Southern Comfort’ (Walter Hill), ‘Sex, Lies and Videotapes’ (Steven Soderbergh) en ‘Married to the Mob’ en ‘Something Wild’ (beiden van Jonathan Demme).
Tot slot
Wie wil reageren op deze blog (correcties, aanvullingen, bedenkingen, herinneringen …) kan gebruik maken van de knop ‘Geef een reactie’. Een mail sturen kan ook: antwerpen.kinemastad@hotmail.be
Heb je suggesties voor een volgende blogpost? Ik kijk uit naar je reactie en beloof elk voorstel in overweging te nemen.
Bij het opruimen van zolder of kelder materiaal gevonden dat bruikbaar kan zijn voor deze blog over het Antwerpse cinemaverleden? Laat mij gerust iets weten.
Ik denk dat ik een quasi volledige lijst van door Excelsior/Filimpex verdeelde films kan geven vanaf 1973. De ‘Duitse’ periode ligt dan achter ons.
1973: The Getaway (Peckinpah)
The Glass House
What? (Polanski)
Henry VIII and his six wives
Turks Fruit
The Life and Times of Judge Roy Bean (John Huston)
Antony & Cleopatra (regie Charlton Heston)
Addio Zio Tom (Jacopetti)
Liza (Ferreri)
Mimi Metallo
’t Is a Pity she’s a Whore
Jonny & Jessy (Wies Andersen)
R.A.S. (Yves Boisset)
A Warm December (regie Sidney Poitier)
The Grasshopper
Bluebeard
The New One Armed Swordsman (de eerste regulier uitgebrachte kung fu film)
The House that Screamed
Demons of the Mind
The Outside Man (Jacques Deray)
The Possession of Joel Delanney
The Babymaker
Struggle for Rome
Fear is the Key
The Casino
La Grande Bouffe
The Heroes
14 Amazones
La Veuve Couderc
A Man To Respect
La Scoumoune (Belmondo)
Le Droit d’Aimer
De nonnen van Sanct Arcangelo
Hannie Caulder
The Railway Children
A Touch of Class
1974: Lady Caroline Lamb
Kama Sutra
All the way, Boys
The Three Musketeers (Richard Lester)
Nightwatch
Battle of Fists
Il n’y a pas de feu
My Name is Nobody
Fists of Vengeance
Une Belle Affaire
Bloedige Zwaarden
Carry on abroad
The Creeping Flesh (Freddie Francis)
Le Concierge
Made
The Impossible Object
Errinerungen an die Zukunft
What the Peeper saw
The Wrath of the Wind
Day of the Dolphin
6 Rue de Calvaire
Jonathan
Maffia Mob
The Italian Connection
Le Train (Trintignant en Romy Schneider)
Andere verhalen van Canterbury
Black Beauty
Jory
Lust for a Vampire
Robinson and the Tiger
Trotta
Scars of Dracula
Tombs of the Blind Dead
Naakt over de schutting
The Black Pirate
On the Buses
Romance
Gold
Mutiny on the buses
La main à tuer
Lions of St. Petersburg
Holiday on the buses
Zorro the fox
Bloedige gieren van Alaska
The Return of the Living Dead
Flatfoot
L’ombre d’une chance
Blood from the Mummy’s Tomb
Life & Death
The Doberman Gang
Vincent, François, Paul et les autres
J & S, een outlaw koppel
Le horloger de Saint-Paul (debuut Tavernier)
Nini Kurkentrekker
S.P.Y.S.
Julius Caesar tegen de piraten
The Four Musketeers
Two Gladiators
7 tegen Rome
Blood Brothers
Les Grands Sentiments…
Wordt vervolgd
1975: Piaf
From the Police
Flavia the Heretic
Goliath & the Seven Deadly Sins
The Klansman
Toute une vie
Sesso Mato
The Final Programme
Undine
Flesh for Frankenstein
Bella Donna
Le Hasard et la Violence
Supermarkt
Sometimes life is hard
Der Fussgänger
Maciste, the Strongest Man…
They Call Me Hallelujah
Le maître et Margueritte
Take Me High (Cliff Richard)
The Tamarind Seed
The Eternigine Project (?)
L’important c’est d’aimer
Blood Money
Clay Pigeon
Julia en de mannen
Apassionata
Keetje Tippel
Sepolta Viva
The Wicker Man (!)
Tommy (Ken Russell/The Who)
Behind the Door
Sgt. Klems
Virilita
Le jeu avec le feu
The Sicilian Connection
Rooie Sien
Three the hard way
Que la fête commence
Deux corniauds et un general
Un jour la fête
Shout at the Devil
Challenge to White Fang
12 + 1
La Rivale
Flatfoot goes East
La Nièce
Salut les frangines
Le vieux fusil (!)
4 dimensies van Greta
Profumo di Donna
The Man from Hong Kong
La course à l’echalotte
Ce cher Victor
L’incorrigible
1976: Marieken van Niemegen
A Genius, Two Partners…
Goodbye, Bruce Lee
Bons baisers de Hong Kong
Le Sauvage
Mariage
Death Dive
The Climber
Savage Man, Savage Beast
The Tempter
Der Edelweisskönig
Adieu Poulet
12 Chairs
Diamond Mercenaries
Death Race 2000
7 Morts sur Ordonnance
Ondergedoken in Skt.Pauli
The Happy Hooker
L’Alpagueur
Fantozzi
That Lucky Touch
Ten Little Indians
Mon Dieu, comment je suis tombée
Les 12 Travaux d’Astérix
Lipstick
Botschaft der Götter
Face to Face
Het jaar van de kreeft
Buffalo Bill and the Indians (Altman)
Spanish Fly
Aces High
Attention les yeux
Vanessa
The Entertainer
Premier Eté
Canonball
Hoe groeide onze liefde
Max Havelaar
Space Amoeba
L’aile ou la cuisse
Le corps de mon ennemi
Sex o’ clock USA
Mark of the Devil
Mado
Vizi Privati
Russian Roulette
The Slipper and the Rose
De dolste kever ter wereld (geen Disney)
1977: Phoenix & Griffin
Carrière d’une femme de chambre
Le Jouet
Getting Even
Eat My Dust
Jeder Stirbt fûr Sich Allein
Chatterbox
Cross of Iron (Peckinpah)
Mes chers amis
Dagboek van een non
Adventures of a Private Eye
Madame Claude
The Longest Bridge
René la canne
Psychic Killer
Colargol
Grieks Fruit
Speedtrap
Soldaat van Oranje
L’animal
The Prince and the Pauper
Dynamite Woman
Abba, the Movie
1978: La première fois
The Amsterdam Kill
Sex with a Smile
Stunts
High Velocity
The Choirboys
Are You Being Served?
Ransom
La Zizanie
Joy of Flying
Keep it up Downstairs
Echtbreuk op z’n Italiaans
Bluff
Het debuut
The Silver Bears
La Marche Triomphale
The Van
The Black Pirate
Het woud van onze liefde
Un borghese piccolo
The Divine Nymph
Hitler, een carrière
The Stud
My Sister and I
Panic in New York
The Big Racket
The Plumber’s Mate
L’homme objet
The Sweeney
Warlords of Atlantis
Taxi Girl
Driver
I Nuovi Mostri
The Wild Geese
The Sweeney 2
Mountain of the Cannibal God
Island of a 1000 Delights
The Buddy Holly Story
The Silent Flute
Der Bibel Hat Richt
Monkey’s Uncle
Death on the Nile
Vous n’ aurez pas l’Alsace
Summer Night Fever
Vas-y Maman
Molière
That’s Carry On
Who is Killing the Great Chefs of Europe?
Pinkeltje
Autumn Sonata
Mon premier amour
1979: Les Ringards
Superman
Une histoire simple
Ashanti
Love & Bullets
The Boys from Brazil
The Kentucky Fried Movie
The Chosen
Le pion
The Shout
The Deer Hunter
L’amour en fuite
Exit 7
Bulldozer
Le cavaleur
L’argent des autres
Juffrouw Langbeen
God Told Me To
Primo Amore
Killer Fish
Jaguar
The Island of the Fish Men
Escape to Athena
City on Fire
Happy Working
The Big Sleep
Avalanche Express
Zombie
Adventure in Arabia
Quadrophenia
A nous deux
Tess (Polanski)
Love at First Bite
Deutschland im Herbst
Die Ehe der Maria Braun
Somebody killed her husband
Clair de femme
Uit elkaar
The Lady Vanishes
Casotto
Over The Edge
I am for the Hippopotamus
Moritz…lieber Moritz
The 39 Steps
Good Luck Miss Wyckoff
Ik verbeter mezelf: Happy Working moet Hardly Working zijn, een film van Jerry Lewis die bij ons zijn wereldpremière beleefde. Toegegeven: Jerry was toen zijn hoogtepunt voorbij.
1980: The Legacy
Bête mais discipliné
Hurricane
Caro Papa
Watership Down
Murder by Decree
C’est pas moi
Spetters
De prof en de pestkoppen
The Tempest
L’avare
Teens & Jeans
The Sheriff and the Satellite Kid
The Bitch
Gevaarlijk Speelgoed
The Big Red One
Roller Boogie
Sunnyboy and Sugarbaby
De dokteres krijgt strepen
The Awakening
Can’t Stop The Music
Fleisch
La gueule de l’autre
Les sous-doués
Een pak slaag
Caligula
Emanuelle queen of Sados
Animalympics
Scum
Just a Gigolo
Cola, Candy, Chocolate
The Seawolfs
Der Mädchen Krieg
Return of Superbug
Tusk
King of Gypsies
Breaking Glass
The Elephant Man
Superman II
Little Lord Fauntleroy
Yeti
Excelsior/Filimpex verdeelde toen ook de documentaire over The Who ‘The Kids Are Allright’.
Nog 2 Excelsiorfilms uit 1980:
David
Sunday Lovers
1981: Rataplan
The Jazz Singer
Grijpstra en de Gier
The Mirror Cracked
All Quiet on the Western Front
Hostage Tower
Cocktail Molotov
McVicar
Sonntagskinder
Viens chez moi
Maniac
The lion of the desert
The Onion Field
A Change Of Seasons
Lili Marleen
Scanners
Fade to Black
La Terrazza
Le bar du téléphone
Go Hog Wild
Le roi des cons
Death Ship
Bloody Moon
Three Swedish Girls in Hamburg
Est-ce bien raisonable?
Why did you pick on me?
Inside Moves
Fort Apache, the Bronx
Hopscotch
Theo gegen dem Rest
The Long Good Friday
Terror Eyes
Dracula in Oberbayern
L’amant de Lady Chatterley
Ik, Christiane F.
Sono Fotogenico
Le choix des armes
Endless Love
Fantasme der liefde
The Ninth Configuration
Het dolle weekend
Garde à vue
Le professionel
Messalina
Love Camp
Time Bandits
La soupe aux choux
Das Boot
Montenegro
De agente
An American Werewolf in London
Silver Dream Racer
Marilyn
Le maître d’école
Hoge hakken, echte liefde
De agente heette voluit de agente van de zedenbrigade.
1982: Don’t go in the House
Tout feu, tout flamme
Tales of Ordinary Madness
Ragtime
La guerre du feu
Joop Meloen
Lola
Bloody Birthday
Evil Under the Sun
Les plouffes
Loving Couples
Het meisje met het rode haar
S.O.B.
Allons z’enfants
Une étrange affaire
Love in First Class
The Private Eyes
Erotica
Diva
Venom
Die Bleierne Zeite
Les sous-doués en vacances
Southern Comfort
Linda
L’etoile du Nord
The Sword & the Sorcerer
The Love Bug Rally
De wraak van de Chinees
Confessions of a Driving Instructor
Hot Bubblegum
X-Ray
Veronica Voss
Galaxina
One From The Heart
Hammett
Naked Fist
Zombie’s Lake
Let’s Spend The Night Together (Stones)
Honky Tonk Freeway
Hell Night
Detective de choc
Summer Lovers
Deux heures moins le quart …
T’empêches tout le monde
Alligator
Mad Mission
Virus
Evilspeak
Aphrodite
Deadly Blessing
Alone in the Dark
Chanel solitaire
The Last American Virgin
Sex with a smile
Brittania Hospital
De boezemvriend
Monty Python at the Hollywood Bowl
1983: Une affaire d’hommes
Cathérine chérie
Slapstick
Who Dares Wins
Young Doctors in Love
Rambo: First Blood
The King Of Comedy
Les diplomés du dernier rang
Ma femme s’appelle reviens
Enigma
The Gods Must Be Crazy
Le beau marriage
Le ruffian
Le battant
Frances
Banzai
They all laughed
That Championship Season
Le corbillard de Jules
L’honneur d’un capitaine
King of the Mountains
Private Popsicle
The Red phoenix
L’Africain
Treasure of Four Crowns
Nana
The Wicked Lady
Ten to Midnight
De getemde dwarsligger
L’été meurtrier
La vie est un roman
Merry Xmas, Mr. Lawrence
Smorgasbord
Lucretia Borgia
Naked Fist
Zombie Holocaust
Lone Wolf McQuade
Coup de foudre
De orgie van Caligula
The Face of a City
Mother’s Day
Tygra
Zapped
Class Reunion
Vivement Dimanche
Bomber
The Concrete Jungle
Bad Boys
Hercules
Table for Five
Pauline à la plage
Parasite
Le marginal
La femme de mon pôte
Ninja Warriors
Creepshow
Jungle op stelten
Garçon
L’ami de Vincent
Mephisto
1984: Les compères
Scrubbers
Prison Camp Girls
Ziggy Stardust & The Spiders From Mars (concert Bowie)
Le grand carnaval
Sahara
Fanny Hill
Sword of the Valiant
XTRO
The Missionary
Ator
Police Woman
Cross Creek
Gorky Park
Krull
Die Flambierte Frau
Harry & Son
Class
Broadway Danny Rose (Woody Allen)
Jacht op monokini’s
Le jeune marié
Screwballs
Tchao Pantin
De duivel van het eiland
Le bourreau des coeurs
Scandalous
Krieg und Frieden
Silkwood
Le faucon
Fort Saganne
Just Before Dawn
If you could see what I hear
Die Weisse Rose
Chained Heat
Tender Mercies
Supergirl
Beat Street
Jungle Warriors
Misunderstood
Die Unendliche Geschichte (The Never Ending Story)
Up the Creek
The Woman in Red
Amadeus (!)
Joyeuses Pâcques
Les ripoux
Liste noire
The Terminator
The Killing Fields
Savage Streets
1985: The Hit
Crimes of Passion
Codename Wild Geese
A Passage to India
Histoire d’O 2
Flight 90
The Falcon and the Snowman
Tranches de vie
Les rois du gag
All Of Me
The Purple Rose of Cairo
Code of Silence
Desperately Seeking Susan
The Mean Season
Joy et Joan
Ran
Strange Invaders
Flesh & Blood (Paul Verhoeven)
Hold Up
Profs
Honeymoon
Kiss of the Spiderwoman
Prizzi’s Honor
Supergirls in 3D
1986: The Heavenly Kid
Remo Williams
Maxie
Poison Camp Girls
Colonel Redl
Otto en de gekke wereld
Turtle Diary
Defence of the Realm
Eleni
A Certain Fury
The Secret Admirer
House
The Lightship
Absolute Beginners
L’unique
Tenue de soirée
Hannah and her Sisters
The Mission
El amor bruja
9 1/2 Weeks
Rosa Luxemburg
L’amour propre
Zone rouge
FX
I Love You
Dance With a Stranger
Salvador (Oliver Stone)
At Close Range
Hell Camp
Car Trouble
Miracles
Black Moon Rising
Just Between Friends
Trouble in Mind
Critters
The Haunted Honeymoon
Malandro
Männer
The Name Of The Rose
The Dark Side of Love
Better Off Dead
Mélo
Sid ’n Nancy
1987: Power
The Fourth Protocol
Le môme
The Girl in the Picture
The Mosquito Coast
American Dreamer
Platoon
Association de malfaiteurs
Half Moon Street
When the Wind Blows
Gothic
Personal Services
Prick Up Your Ears
Back to School
The Chain
Extremities
Radio Days
Something Wild
The Three Amigos
A Nightmare on Elm Street 3
Attention, bandits!
Good Morning Babilonia
Malone
Robocop
The Last Emperor
The Believers
No Way Out
A Prayer for the Dying
Hope & Glory
Maurice
Nog 3 films vergeten:
A Room With A View
Macaroni
Inspecteur Lavardin
Die 3 films werden gereleased in 1986.
1988: Renegade
September
Best Seller
House of Games
Prince of Darkness
Wish You Were Here
White Mischief
Man On Fire
Quiet Cool
Throw Momma From the Train
No Man’s Land
Amsterdamned
Rita, Sue and Bob too
Looking For Eileen
The Cough Trip
The Unbearable Lightness Of Being
Teenwolf Too
Colors
The House on Carroll Street
A Month in the Country
Cherry 2000
Hairspray
Johnny B. Good
Bull Durham
The Green Inferno
Nicky & Gino
The Dressmaker
Quelques jours avec moi
A Time of Destiny
Adieu, je t’aime
A Handful of Dust
Cop
Me & Him
Married to the Mob
1989: Mississippi Burning
Eight Men Out
Experiment in Fear
Mujeres al borde de un ataque de nervios (Almodovar)
My Demon Lover
Dirty Rotten Scoundrels
The Prince of Pennsylvania
Critters 2
Hotel Terminus
Mac and Me
Another Woman
Sex, Lies & Videotape
Track 29
The Raggedy Rawney
A Crack in the Mirror
Great Balls of Fire
Last Exit to Brooklyn
La Révolution Française 1 + 2
Try This One For Size
The Package
The Vidiot from UHF
My Left Foot
The Deceivers
1990: Vanille fraise
Crimes And Misdemeanors
She-Devil
Lambada
Believed Violent
Tremors
Nuns on the Run
Heart Condition
The Teenage Mutant Ninja Turtles
Stanno tutti bene
Chopin’s Impromptu
1991: Das Schreckliche Mädchen
Reversal of Fortune
The Comfort of Strangers
The Field
Spymaker
La contre-allée
Alone in America
The Commitments
Don’t Tell Her It’s Me
Blood Oath
Papa ante portas
Wicked
1992: Highway to Hell
Rama Dama
Where Angels Fear To Tread
Till There Was You
Love Crimes
The Miracle
Volare, volare
Rhapsody in August (Kurosawa)
1993: Twenty One
The Favour, the Watch and the Very Big Fish
Vreemd dat Excelsior zelden de rechten op oudere films wenste te verwerven.
Enkele uitzonderingen: de films van Jacques Tati, de grote producties van Samuël Bronston, de Winnetou-films van Harald Reinl, Porgy & Bess, een Laurel en Hardy-compilatie.
Zelfs in de beginjaren zaten er ook ‘waardevolle’ films in het Excelsioraanbod: The Go Between, Sacco & Vanzetti, Trotta, Werkers gaan naar de hemel, I Clowns (Fellini), The Raging Moon, The Assassination of Trotsky, L’attentat, …
Beste Jef,
Dank voor je overzicht van de Excelsior-films uit de periode 1973-1993.
Voor filmliefhebbers wordt het parcours van de distributiefirma van Georges Heylen meteen heel wat duidelijker.
Het is mijn bedoeling om ooit tot een volledige inventarisatie te komen van de catalogus van Excelsior / Filimpex. Jouw input is een eerste aanzet die kan tellen.
Al denk ik dat er toch ergens iemand moet zijn die de lijst kant-en-klaar ter beschikking heeft …
Je lijst lijkt me quasi-volledig. De re-releases moeten nog toegevoegd worden(de Jacques Tati-films, de spektakelfilms van Samuel Bronston, een paar volksfilms van Edith Kiel …), een aantal titels staan er dubbel in (‘Panic in New York’ was de Belgische titel voor ‘God told me to’, regie Larry Cohen) en van sommige films vind ik nergens een spoor terug (zou ‘L’homme objet’ uit 1978 misschien een alternatieve titel zijn voor ‘Le dernier amant romantique’ van Just Jaeckin, de website http://www.imdb.com geeft als Spaanse titel voor deze film ‘Hombre objeto’).
Frank
Goed werk, Frank.
Dat zou best kunnen.
Een alternatieve titel, het moest iets dergelijks zijn.
Jef