Excelsior Films: van St. Pauli naar de Verboden Stad

‘Heylen wist op ongeëvenaarde wijze cinefiele meesterwerkjes te koppelen aan de goorste pulp.’
(Ronnie Pede n.a.v. het overlijden van Georges Heylen in ‘Film en Televisie’ 457, december 1995)

Belgische filmaffiche voor 'The Buddy Holly Story', een Excelsior Film

Belgische filmaffiche voor ‘The Buddy Holly Story’ (1978, Steve Rash), een Excelsior Film

 

Wanneer Georges Heylen op maandag 26 maart 1985 op de radio het ochtendnieuws hoort, kan hij een vreugdedans amper onderdrukken. Maar liefst 14 Academy Awards gaan naar films uit de portefeuille van Excelsior Films, de distributiefirma van de Antwerpse cinematycoon.
De feestelijkheden rond 50 jaar cinema Rex zijn nog maar pas afgesloten of Heylen mag alweer de champagne koel zetten.
In de maanden voor de Oscaruitreiking scoorde Excelsior Films zowel artistiek als aan de bioscoopkassa’s.
Films als ‘Amadeus’, ‘The Killing Fields’, ‘A Passage to India’ en ‘The Woman in Red’ zorgen voor bomvolle zalen. Aan de Rubens, Rex en Sinjoor staan ‘s avonds lange rijen aan te schuiven in de hoop een ticket te bemachtigen.
De Milos Forman-film over Wolfgang Amadeus Mozart blijft zelfs meer dan 70 weken op de affiche staan in de Antwerpse centrumzalen.

Heylen geniet van zijn triomf. Hoewel de baron-in-wording zijn rol bij Excelsior Films omschrijft als ‘raadgever bij de aankoop’, was hij het die eind jaren ’60 uit noodzaak begon met het verdelen van films. Dat Heylen voor zijn aankoopbeleid in die eerste werkingsjaren bakken kritiek kreeg, is hij nog lang niet vergeten.

Publiciteit

14 Oscars voor Excelsior Films (‘Cinema Magazine’ van april 1985, nr. 89, pagina 335)

 

Hoe het begon

De woelige sixties lopen bijna op hun einde wanneer Georges Heylen het aan de stok krijgt met de grote Amerikaanse filmdistributeurs. De baas van het Rex-concern heeft het meer dan moeilijk met de financiële voorwaarden van 20th Century Fox, United Artists e tutti quanti. Voor bepaalde succesfilms eisen ze tot 70% van de ticketprijs op. Ook het feit dat deze majors niet willen bijdragen tot lokale publiciteitskosten zit Heylen meer dan hoog.
Zowel het Rex-concern als de Amerikaanse verdelers spelen het spel hard. Voor Heylen wordt het steeds moeilijker om films te huren bij hen, terwijl het aanbod van de onafhankelijke Belgische distributeurs te ontoereikend is om de Antwerpse centrumzalen van voldoende commerciële films te voorzien.

Er zit voor Heylen niets anders op dan zelf de markt op te gaan. Hij heeft heel wat contacten in Duitsland en koopt er (zo zegt althans de legende) een ‘container met films’.
In de pers blijft Heylen geheimzinning doen over zijn nieuwe activiteit. Wanneer een medewerker van het maandblad ‘Film en Televisie’ hem in het maart-nummer van 1970 interpelleert over geruchten rond de oprichting van een eigen distributiefirma antwoordt hij dat dit ‘volkomen uit de lucht gegrepen is’.
Een paar alinea’s verder dient hij dit al te nuanceren: ‘Door de vele kontakten die wij in het buitenland hebben, zie ik enorm veel films die in normale omstandigheden niet eens België bereiken, maar ons zeer geschikt lijken voor publiek dat in Antwerpen naar de bioskoop gaat. Wij doen dan ook voorstellen om deze films toch naar Antwerpen te krijgen en die voorstellen werden tot nu toe aanvaard’.

Opvallend is dat ‘Film en Televisie’ in die periode heel wat films recenseert zonder vermelding van distributeur: “Der Arzt von St. Pauli’, ‘La Monaca di Monza’, ‘Broadway Deadly Gold’ … Stuk voor stuk films die hun Belgische carrière starten in de Antwerpse Rex-zalen.
Bij één bepaalde film (‘Ich bin ein Elefant, Madame’, Film en Televisie, nr. 152, januari 1970) wordt expliciet de naam ‘Heylen’ als distributeur vermeld.
Pas in december 1970 vinden we in het blad voor het eerst de naam ‘Excelsior’ terug bij filmrecensies van ‘Die Nackte Bovary’ (met Edwige Fenech) en ‘Sartana, Angel of Death’, een spaghetti-western met Klaus Kinski.

De nieuwe distributiefirma heeft meteen een enorme impact op het aanbod in de Antwerpse centrumzalen. In het programmablad AUB 261 (augustus 1970) worden maar liefst drie films met de jonge Duitse vedette Uschi Glas aangekondigd: ‘Hilfe, ich liebe Zwillinge!’, ‘Pepe, der Paukerschreck’ en ‘Klassenkeile’.
In de Rex (‘Antwerpens Prachtkinema’) draait op dat moment de Heintje-film ‘Einmal wird die Sonne wieder scheinen’ en wordt er al volop publiciteit gemaakt voor ‘Das Stunden-Hotel von St. Pauli’ met Curd Jürgens.

AUB

AUB – nr. 261 (augustus 1970)

AUB

AUB – nr. 261 (augustus 1970)

 

Met uitgekiende barnumreclame in huis-aan-huis bladen, kleurrijke affiches (Excelsior blijft tot diep in de jaren ’70 de traditie van de Belgische ‘affichette’ verderzetten, waarvoor dank) en promotie in eigen zalen via de ‘Antwerpse Kinema Aktualiteiten’ wordt de Antwerpenaar naar de cinema gelokt. En met succes. Een film als ‘Der Arzt von St. Pauli’ haalt 30 speelweken in de stationsbuurt.

De contacten met andere Belgische bioscoopuitbaters verlopen in het begin erg amateuristisch. In een interview dat verscheen in ‘Magie van de Cinema’ heeft Jean Zeguers (naaste medewerker van Heylen) het zelfs over ‘straatdistributie’: ‘Onze Paul Corluy ging drie keer per week naar Brussel met zijn camionette. We maakten een afspraak met de exploitanten: als je films wilt huren, kom dan die dag om 10 uur naar de Koningsstraat. Paul had een lijstje met beschikbare titels en daar werden de contracten getekend.’ (‘Magie van de Cinema’, Willy Magiels en Robbe de Hert, uitgeverij Facet, 2004, p. 69).

Later werd in een herenhuis aan de Koningsstraat 306 een officieel kantoor met visiezaal geïnstalleerd. Het merendeel van de administratie bleef echter in Antwerpen gebeuren.

In Brussel en Wallonië daarentegen krijgt Heylen zijn films amper verhuurd. Hij beseft dat andere filmmarkten moeten worden aangeboord om in België een speler van formaat te worden. Via relaties in Frankrijk lukt het al snel om Franse films aan zijn catalogus toe te voegen en niet veel later worden ook deals afgesloten met Italiaanse en Britse producenten.

Publiciteit van Excelsior Films in het Franstalige vakblad 'Ciné Presse'

Publiciteit van Excelsior Films in het Franstalige vakblad ‘Ciné Presse’ (17 januari 1976)

 

Een gouden zet doet Heylen met de aankoop van de disitributierechten van de Samuel Bronston-catalogus. Met het heruitbrengen van o.m. ‘El Cid’, ’55 Days at Peking’ en ‘Circus World’ zorgt hij ervoor dat zijn cinema Rubens (‘Het grootste scherm van België’) toch de broodnodige spektakelfilms kan brengen in een periode dat de Amerikaanse distributeurs hem boycotten.

En er was niet enkel Excelsior Films. Ook via Filimpex verdeelde Heylen films. Volgens ex-medewerker Willy Magiels was het oorspronkelijk de bedoeling om Franse films via Filimpex te verdelen, maar na een tijdje werd dit denkspoor verlaten. Bedoeling was vooral om financiële risico’s over twee aparte nv’s te spreiden.

Georges Heylen met Claude Lelouch aan de ingang van de visiezaal van Excelsior Films in Brussel

Georges Heylen met Claude Lelouch aan de ingang van de visiezaal van Excelsior Films in Brussel n.a.v. de release van ‘Toute une vie’ (januari 1975)

 

Hits & …

Eind jaren ’70 – begin jaren ’80 is een ware bloeiperiode voor Excelsior. De catalogus bestaat zowel uit commerciële serieproducten en de betere genrefilm, als meer cinefiele kost.
Het bedrijf roomt succesvol de Europese markt af: denk aan de Paul Verhoeven-films, de kaskrakers van Louis De Funès en Jean-Paul Belmondo, soft-porno uit Duitsland (‘Vanessa’, ‘The fruit is Ripe’, ‘Island of a Thousand Delights’, Heylen moet zeker een boontje hebben gehad voor Olivia Pascal), producties van EMI (de Agatha Christie-verfilmingen ‘Death on the Nile’, ‘The Mirror Crack’d’) en festivalfilms uit Italië en Duitsland.

Publiciteit in 'Cinema Magazine' van april 1979

Publiciteit in ‘Cinema Magazine’ nr. 21 van april 1979, pagina 2

 

Ook onafhankelijke Amerikaanse producenten maken kennis met Heylen. Een deal met Orion Pictures in de jaren ’80 verzekert Excelsior van films als ‘RoboCop’, ‘Desperately seeking Susan’ (Madonna), ‘No Way Out’ (Kevin Costner) en zowat alle Woody Allen-films uit dat decennium.

Excelsior is niet bepaald vies van platte actie en regelrechte sensatie: in de periode 1982-1983 distribueert Heylen de serie-producten van het beruchte Israëlitische duo Menahem Golan en Yoram Globus (Cannon Films). De grote Antwerpse schermen worden wekenlang geteisterd met ‘Hercules’ (Lou Ferringo), ’10 to Midnight’ (Charles Bronson) en een hele reeks ‘Lemon Popsicle’-films (‘Hot Bubblegum’, ‘Private Popsicle’, ‘The Last American Virgin’).

Dit alles maakt dat Excelsior Films in de jaren ’80 marktleider wordt in België. Het laat zelfs de grote Amerikaanse distributeurs ver achter zich.
De cijfers die het magazine ‘Trends’ op 29 november 1985 publiceert laten aan duidelijkheid niets te wensen over.
Van de 394 films die in 1984 werden vrijgegeven in Brussel waren er 62 die het label ‘Excelsior’ droegen (of 15,73 % van het aanbod).
In de ‘Top 10’ van de distributeurs stond Excelsior dan ook afgetekend bovenaan.

  1. Excelsior Films (62 films)
  2. CIC (52 films)
  3. Warner/Columbia (35 films)
  4. Belga (34 films)
  5. UGC (30 films)
  6. Daska (28 films)
  7. Gaumont (27 films)
  8. Ciné Vog (20 films)
  9. Fox (14 films)
  10. Metropolitan (14 films)

(CIC stond voor ‘Cinema International Corporation’ en was sinds begin jaren ’70 in Europa de distributeur voor Paramount, Universal en MGM).

In de zalen van het Rex-concern overheersen de films uit de catalogus van Excelsior.

In de zalen van het Rex-concern overheersen de films uit de catalogus van Excelsior (‘Het Nieuwsblad’ van vrijdag 17 juli 1981).

 

… Misses

Het was niet altijd rozengeur en maneschijn bij Excelsior Films. Verkeerde inschattingen, foute keuzes, het niet nakomen van eerder gemaakte afspraken, gesjoemel met facturen … Een kleine bloemlezing uit tijdschriften en boeken allerhande.

Het  mislopen van ‘Apocalypse Now’

‘Hoe het komt dat de Coppola-film door Elan wordt uitgebracht en niet door Mercury (dat al jaren pretenderde de filmrechten verworven te hebben) of door … Excelsior.
Een paar maanden voor het Cannes-festival 1979 plaats greep, ging het distributiekantoor Mercury feitelijk uit de run door de fusie met Stellor. In het kontrakt dat Coppola vier jaar voordien met Mercury had afgesloten, werd nadrukkelijk vermeld dat de overeenkomst tussen beide partijen zou vervallen, mocht Mercury ophouden met zijn distributie-aktiviteiten. Wat in 1979 gebeurde, maar waar Coppola geen weet van had. Tijdens het Festival Van Cannes, ging Excelsior, Mr. Heylen himself, de Coppola-familie op de hoogte brengen van deze feiten. Coppola zelf vond het niet leuk in een seksverhuurkantoor (Stellor is dat zo ongeveer) verzeild te zijn geraakt. Coppola wees naar de kontraktbreuk en meteen zat de Cannes-winnaar zonder Belgische distributeur. Excelsior bood zijn diensten aan, maar door het toevallige feit dat dat één van Coppola’s advokaten goede relaties had met de Amerikaanse Walt Disney-vertegenwoordiger van het Belgische Elan-verhuurkantoor, kon Excelsior g’dag zeggen tegen de ‘Gouden Palm’ en ging Elan ermee lopen.’

Uit ‘Film en Televisie’ van februari 1980 – nr. 273, pagina 5.

Uiteindelijk zou Excelsior later nog het Coppola-experiment ‘One from the heart’ (1982) en de Zoetrope-productie ‘Hammett’ (1982, Wim Wenders) distribueren, maar beide commerciële fiasco’s werden als verliespost weggeschreven.

Ruzie met producent Matthijs Van Heijningen

De Nederlandse filmproducent Matthijs Van Heijningen staat in 1977 aan het begin van zijn carrière wanneer hij met Heylen een overeenkomst afsluit voor de Belgische distributie van de film ‘Het Debuut’. Het is een film over een gevoelig onderwerp (de seksuele relatie tussen een pubermeisje en een veertigjarige man). De film krijgt van de Belgische Katholieke Filmliga het label ‘voor volwassenen – negatief’. Dit betekent ondermeer dat ‘Gazet Van Antwerpen’ (toen nog echt de ‘rechtse krant van Linkeroever’) geen publiciteit voor ‘Het Debuut’ zal toelaten.

‘Met ‘Het Debuut’ had ik ook zo’n nare ervaring. Met Excelsior Films had ik een bedrag van 10.000 gulden afgesproken: 5.000 vooraf te betalen en 5.000 bij de première. Toen bleek dat de Roomse pers de film niet lustte en dat er ook geen publiciteit mocht voor gemaakt worden. De film werd wel uitgebracht, maar Mr. Heylen kwam niet met de restrerende 5.000 gulden over de brug’.

Matthijs Van Heijningen in ‘Film en Televisie’ van december 1983 – nr. 319, pagina 28.

Van Heijningen produceert later nog succesfilms als ‘De Lift’ en ‘Ciske de Rat’, maar met Excelsior doet hij geen zaken meer.

De breuk met Thorn EMI

Patrick Duynslaegher schetst zonder namen te noemen hoe het tot een breuk komt tussen Excelsior en Thorn EMI na de Antwerpse première van ‘A Passage to India’ (David Lean, 1984).
Opportunist én kersvers filmdistributeur Jan Verheyen profiteert van de situatie.
Duynslaegher omschrijft het als ‘één van de smakelijkste anekdotes uit de annalen van de vaderlandse filmexploitatie’.

‘De timing zat perfekt toen Verheyen bij Thorn EMI binnenviel. Thorn EMI had namelijk net een einde gemaakt aan zijn werkrelatie met de vorige Belgische distributeur, nadat die een faktuur had ingediend voor de promotie van één van hun topfilms. Voor de première werden zogezegd twee olifanten uit Bali overgevlogen, terwijl de arme beesten gewoon uit het lokale circus in Deurne afkomstig waren. Dankzij deze olifantengeschiedenis had ‘Independent’ zijn eerste package deal versierd. Eén van die relatief kleine Thorn EMI produkties ‘Catholic Boys’ bracht in Vlaanderen meteen twaalf miljoen op’.

Uit ‘Knack’ van 19 oktober 1988, pagina 49.

Heylen scheurt zijn broek aan ‘Ran’

Georges Heylen doet er in de jaren ’80 alles aan om de titel van ‘Baron’ te verwerven. Politici en andere gezagsdragers worden gevleid met uitnodigingen voor avant-premières van prestigieuze films.
Met ‘Ran’ (1985) van de Japanse grootmeester Akira Kurosowa ziet hij de kans schoon om zijn blazoen nog wat verder op te poetsen. Het is de eerste film in vijf jaar van de bejaarde regisseur en critici en cinefielen kijken reikhalzend uit naar het resultaat.
Heylen wil dan ook kost wat kost de distributierechten voor België.

Toenmalig perschef Willy Magiels herinnert zich hoeveel Excelsior Films betaalde voor de film.

‘Met zijn filmdistributiefirma Excelsior betaalde hij 17 miljoen frank (425.000 euro) voor de Japanse film ‘Ran’. Dat verdien je natuurlijk nooit terug’.

Uit ‘Het paleis om de hoek’ van Frank Heirman, uitgeverij BMP, 2006, pagina 112

Heylen organiseert op 7 oktober 1985 een gala-avant première van ‘Ran’ voor le tout Anvers. Eén en ander wordt gekaderd in de 100ste verjaardag van de ‘Algemene Vereniging van Beroepsjournalisten in België’ en de 50ste verjaardag van Ciné Rex. Opbrengsten van de avond gaan naar de ‘vzw Behoeftige Blinden’.
De film van bijna drie uur weet het premièrepubliek niet echt te boeien en heel wat genodigden verlaten vroegtijdig de zaal. Ook de commerciële carrière van ‘Ran’ is geen succes.
Zou het kunnen dat ‘Ran’ mee verantwoordelijk was voor de ‘fall and decline’ van het Heylen-imperium? Vanaf midden jaren ’80 begint Heylen meer en meer zalen te sluiten en ook het aanbod van Excelsior Films daalt in kwaliteit en kwantiteit.

Uitnodiging voor avant-première van 'Ran'

Uitnodiging voor avant-première van ‘Ran’ (07/10/1985)

 

De magere jaren

Naarmate de eighties vorderen krijgt Excelsior het steeds moeilijker om lucratieve contracten af te sluiten.
De verslechterende financiële toestand van het Rex-concern speelt zeker een rol, maar ook de wijzigingen op de internationale filmmarkt en de opkomst van enkele jonge wolven hebben een invloed.
Jan Verheyen en Marc Punt laten met Independent Films een frisse wind waaien door de Brusselse Koningsstraat. Net zoals MPG, Alternative Films en Concorde. Ze vissen allemaal in dezelfde vijver als Excelsior.

Zelfs Michel Apers (ja, de man die Monty en Cartoon’s oprichtte en zo ‘luis in de pels’ was voor het Rex-concern) kan het tij midden jaren ’80 niet keren wanneer hij in dienst treedt bij Georges Heylen.

‘The Last Emperor’ (1987, Bernardo Bertolucci) moet zowat de laatste prestigeproductie van Excelsior Films geweest zijn.
In november 1987 werden voor de Belgische première nog eens alle zeilen bijgezet: bezoek van acteurs en producers aan Antwerpen, persconferentie in zaal Goya, luisterrijke vertoning in de Rex met receptie achteraf … De ‘Antwerpse Kinema Aktualiteiten’ waren er uiteraard ook bij en dankzij het You Tube-kanaal van Patsofilm kunnen we een nostalgische trip maken naar een ‘Antwerpen Kinemastad’ dat krampachtig zijn grandeur in stand poogde te houden. 

 

Het einde

Begin jaren ’90 was het meer dan duidelijk dan Excelsior Films geen rol van betekenis meer speelde. Was de distributiemaatschappij enkele jaren eerder nog een echte slokop, nu moest men zich beperken tot enkele schaarse films die niet verder kwamen dan een paar speelweken in de eigen zalen. Of wie herinnert zich nog ‘Blood oath’ (1990, met Bryan Brown), ‘Don’t tell her it’s me’ (1990, met Steve Guttenberg) en ‘Spymaker, the secret life of Ian Fleming’ (1990)?
Het einde van Het Rex-concern in september 1993 betekende meteen ook het einde van Excelsior Films. De verschillende maatschappijen van Heylen waren zo nauw met elkaar verweven dat de Rechtbank van Koophandel niet anders kon dan ze zo goed als allemaal failliet te verklaren.
Een roemloos einde. Volgens cijfers van Frank Heirman verdeelde Excelsior Films/Filimpex in een periode van bijna 25 jaar zo’n 1003 films (iemand die een lijst heeft van alle films?). Een indrukwekkend aantal. Dankzij de  voorkeursbehandeling die Heylen deze films gaf in zijn eigen zalen groeiden ze dikwijls uit tot onverwachte successen. Zo werd de Village People-draak ‘Can’t Stop the Music’ enkel in Antwerpen een hit. Maar evenzeer zorgde Heylen ervoor dat zowat elke Antwerpenaar kennis maakte met het oeuvre van Wolfgang Amadeus Mozart.

Belgische filmaffiche voor 'Vanessa'

Belgische filmaffiche voor de Excelsior-film ‘Vanessa’ (1977, Hubert Frank)

 

Persoonlijke Top 10 

Om af te sluiten mijn persoonlijke Excelsior Films – Top 10: een mengeling van onvervalste meesterwerken, cinefiele hoogstandjes, nostalgie uit de kindertijd en puur commerciële pareltjes.

  • Les Fous du Stade (1972, Claude Zidi, gezien in Ciné Rubens, november 1972): Een klasgenoot van het vierde leerjaar wist met zoveel enthousiasme de grappen en grollen van Les Charlots na te vertellen dat ik deze film absoluut wou zien. Nu hopeloos gedateerd, toen goed voor een heerlijke woensdagnamiddag in de Rubens samen met mijn mama.
  • L’Aile ou la Cuisse (1976, alweer Claude Zidi, gezien in Ciné Quellin, december 1976): De comeback van Louis De Funès na enkele jaren van inactiviteit omwille van gezondheidsproblemen. De ‘symphonie’ die Vladimir Cosma componeerde voor deze film blijft een pareltje.
  • Hurra, die Schule brennt! (1969, Werner Jacobs, gezien in Ciné Tosca op de Bredabaan te Merksem waarschijnlijk in 1971): Excelsior verdeelde zowat alle films van kindsterretje Heintje. Ideaal amusement om te programmeren in de talrijke stadsrandzalen die Heylen toen nog had. Onder geen enkel beding durf ik de film opnieuw te bekijken. Het moet een mooie herinnering blijven.
  • Scanners (1981, David Cronenberg, gezien in Ciné Brabo, mei 1981): Eerste kennismaking met de Canadese grootmeester en ook eerste kennismaking met Ciné Brabo. ‘Scanners’ was de openingsfilm van dit mini-zaaltje in de kelder van het Century Center. Heylen zou Brabo bijna exclusief gebruiken voor allerhande horror.
  • The Terminator (1984, James Cameron, gezien in Ciné Metro I, februari 1985): Bulldozer Arnold Schwarzenegger in een non-stop actiefilm van James Cameron.
  • Quadrophenia (1979, Franc Roddam, gezien in Ciné Quellin, november 1979): Rivaliteit tussen Mods en Rockers in het Brighton van de vroege jaren ’60. Humo organiseerde een avant-première in de Quellin en ik was bij de gelukkigen.
  • Die Ehe der Maria Braun (1979, Rainer Werner Fassbinder, gezien in Rex Club, maart 1980): De commerciële doorbraak van Rainer Werner Fassbinder. Openingsfilm van de gezellige Rex Club, het antwoord van Heylen op het succes van Cartoon’s in de Kaasstraat.
  • Superman, the movie (1978, Richard Donner, gezien in Ciné Rubens in februari 1979): Mijn herinneringen aan deze film kwamen al aan bod in eerdere post. Waar anders dan in de Rubens (‘Het grootste scherm van België’) kon deze film worden vertoond?
  • The Elephant Man (1980, David Lynch, gezien in Ciné Odeon, december 1980): Overrompelende filmervaring in de ‘oude’ Odeon (Frankrijklei), aangrijpende film verpakt in de beste zwart-wit fotografie ooit.
  • Dawn of the dead (1978, George A. Romero, gezien in Ciné Metro, februari 1980): Tweede deel uit de Zombie-cyclus van George A. Romero. Als 16-jarige met enkele klasgenoten gezien in Ciné Metro, een zaal die toen veel weg had van een groot uitgevallen grindhouse. Een jaar later werd de Metro gerenoveerd en omgebouwd tot een duplex.

Eervolle vermeldingen voor ‘Tess’ (Roman Polanski), ‘The Kentucky Fried Movie’ en ‘An American Werewolf in London (beiden van John Landis), ‘The Deer Hunter’ (Michael Cimino), ‘Platoon’ (Oliver Stone), ‘The Commitments’ (Alan Parker), ‘They all Laughed’ (Peter Bogdanovich), ‘Southern Comfort’ (Walter Hill), ‘Sex, Lies and Videotapes’ (Steven Soderbergh) en ‘Married to the Mob’ en ‘Something Wild’ (beiden van Jonathan Demme).

Belgische filmaffiche voor 'The Deer Hunter'

Belgische filmaffiche voor ‘The Deer Hunter’ (1978, Michael Cimino)

 

Tot slot

Wie wil reageren op deze blog (correcties, aanvullingen, bedenkingen, herinneringen …) kan gebruik maken van de knop  ‘Geef een reactie’. Een mail sturen kan ook: antwerpen.kinemastad@hotmail.be
Heb je suggesties voor een volgende blogpost? Ik kijk uit naar je reactie en beloof elk voorstel in overweging te nemen.
Bij het opruimen van zolder of kelder materiaal gevonden dat bruikbaar kan zijn voor deze blog over het Antwerpse cinemaverleden? Laat mij gerust iets weten.

 

 

Advertenties

30 Responses to Excelsior Films: van St. Pauli naar de Verboden Stad

  1. jef.davidse@skynet.be says:

    Ik denk dat ik een quasi volledige lijst van door Excelsior/Filimpex verdeelde films kan geven vanaf 1973. De ‘Duitse’ periode ligt dan achter ons.
    1973: The Getaway (Peckinpah)
    The Glass House
    What? (Polanski)
    Henry VIII and his six wives
    Turks Fruit
    The Life and Times of Judge Roy Bean (John Huston)
    Antony & Cleopatra (regie Charlton Heston)
    Addio Zio Tom (Jacopetti)
    Liza (Ferreri)
    Mimi Metallo
    ’t Is a Pity she’s a Whore
    Jonny & Jessy (Wies Andersen)
    R.A.S. (Yves Boisset)
    A Warm December (regie Sidney Poitier)
    The Grasshopper
    Bluebeard
    The New One Armed Swordsman (de eerste regulier uitgebrachte kung fu film)
    The House that Screamed
    Demons of the Mind
    The Outside Man (Jacques Deray)
    The Possession of Joel Delanney
    The Babymaker
    Struggle for Rome
    Fear is the Key
    The Casino
    La Grande Bouffe
    The Heroes
    14 Amazones
    La Veuve Couderc
    A Man To Respect
    La Scoumoune (Belmondo)
    Le Droit d’Aimer
    De nonnen van Sanct Arcangelo
    Hannie Caulder
    The Railway Children
    A Touch of Class
    1974: Lady Caroline Lamb
    Kama Sutra
    All the way, Boys
    The Three Musketeers (Richard Lester)
    Nightwatch
    Battle of Fists
    Il n’y a pas de feu
    My Name is Nobody
    Fists of Vengeance
    Une Belle Affaire
    Bloedige Zwaarden
    Carry on abroad
    The Creeping Flesh (Freddie Francis)
    Le Concierge
    Made
    The Impossible Object
    Errinerungen an die Zukunft
    What the Peeper saw
    The Wrath of the Wind
    Day of the Dolphin
    6 Rue de Calvaire
    Jonathan
    Maffia Mob
    The Italian Connection
    Le Train (Trintignant en Romy Schneider)
    Andere verhalen van Canterbury
    Black Beauty
    Jory
    Lust for a Vampire
    Robinson and the Tiger
    Trotta
    Scars of Dracula
    Tombs of the Blind Dead
    Naakt over de schutting
    The Black Pirate
    On the Buses
    Romance
    Gold
    Mutiny on the buses
    La main à tuer
    Lions of St. Petersburg
    Holiday on the buses
    Zorro the fox
    Bloedige gieren van Alaska
    The Return of the Living Dead
    Flatfoot
    L’ombre d’une chance
    Blood from the Mummy’s Tomb
    Life & Death
    The Doberman Gang
    Vincent, François, Paul et les autres
    J & S, een outlaw koppel
    Le horloger de Saint-Paul (debuut Tavernier)
    Nini Kurkentrekker
    S.P.Y.S.
    Julius Caesar tegen de piraten
    The Four Musketeers
    Two Gladiators
    7 tegen Rome
    Blood Brothers
    Les Grands Sentiments…

    Wordt vervolgd

  2. jef.davidse@skynet.be says:

    1975: Piaf
    From the Police
    Flavia the Heretic
    Goliath & the Seven Deadly Sins
    The Klansman
    Toute une vie
    Sesso Mato
    The Final Programme
    Undine
    Flesh for Frankenstein
    Bella Donna
    Le Hasard et la Violence
    Supermarkt
    Sometimes life is hard
    Der Fussgänger
    Maciste, the Strongest Man…
    They Call Me Hallelujah
    Le maître et Margueritte
    Take Me High (Cliff Richard)
    The Tamarind Seed
    The Eternigine Project (?)
    L’important c’est d’aimer
    Blood Money
    Clay Pigeon
    Julia en de mannen
    Apassionata
    Keetje Tippel
    Sepolta Viva
    The Wicker Man (!)
    Tommy (Ken Russell/The Who)
    Behind the Door
    Sgt. Klems
    Virilita
    Le jeu avec le feu
    The Sicilian Connection
    Rooie Sien
    Three the hard way
    Que la fête commence
    Deux corniauds et un general
    Un jour la fête
    Shout at the Devil
    Challenge to White Fang
    12 + 1
    La Rivale
    Flatfoot goes East
    La Nièce
    Salut les frangines
    Le vieux fusil (!)
    4 dimensies van Greta
    Profumo di Donna
    The Man from Hong Kong
    La course à l’echalotte
    Ce cher Victor
    L’incorrigible

  3. jef.davidse@skynet.be says:

    1976: Marieken van Niemegen
    A Genius, Two Partners…
    Goodbye, Bruce Lee
    Bons baisers de Hong Kong
    Le Sauvage
    Mariage
    Death Dive
    The Climber
    Savage Man, Savage Beast
    The Tempter
    Der Edelweisskönig
    Adieu Poulet
    12 Chairs
    Diamond Mercenaries
    Death Race 2000
    7 Morts sur Ordonnance
    Ondergedoken in Skt.Pauli
    The Happy Hooker
    L’Alpagueur
    Fantozzi
    That Lucky Touch
    Ten Little Indians
    Mon Dieu, comment je suis tombée
    Les 12 Travaux d’Astérix
    Lipstick
    Botschaft der Götter
    Face to Face
    Het jaar van de kreeft
    Buffalo Bill and the Indians (Altman)
    Spanish Fly
    Aces High
    Attention les yeux
    Vanessa
    The Entertainer
    Premier Eté
    Canonball
    Hoe groeide onze liefde
    Max Havelaar
    Space Amoeba
    L’aile ou la cuisse
    Le corps de mon ennemi
    Sex o’ clock USA
    Mark of the Devil
    Mado
    Vizi Privati
    Russian Roulette
    The Slipper and the Rose
    De dolste kever ter wereld (geen Disney)

  4. jef.davidse@skynet.be says:

    1977: Phoenix & Griffin
    Carrière d’une femme de chambre
    Le Jouet
    Getting Even
    Eat My Dust
    Jeder Stirbt fûr Sich Allein
    Chatterbox
    Cross of Iron (Peckinpah)
    Mes chers amis
    Dagboek van een non
    Adventures of a Private Eye
    Madame Claude
    The Longest Bridge
    René la canne
    Psychic Killer
    Colargol
    Grieks Fruit
    Speedtrap
    Soldaat van Oranje
    L’animal
    The Prince and the Pauper
    Dynamite Woman
    Abba, the Movie

  5. jef.davidse@skynet.be says:

    1978: La première fois
    The Amsterdam Kill
    Sex with a Smile
    Stunts
    High Velocity
    The Choirboys
    Are You Being Served?
    Ransom
    La Zizanie
    Joy of Flying
    Keep it up Downstairs
    Echtbreuk op z’n Italiaans
    Bluff
    Het debuut
    The Silver Bears
    La Marche Triomphale
    The Van
    The Black Pirate
    Het woud van onze liefde
    Un borghese piccolo
    The Divine Nymph
    Hitler, een carrière
    The Stud
    My Sister and I
    Panic in New York
    The Big Racket
    The Plumber’s Mate
    L’homme objet
    The Sweeney
    Warlords of Atlantis
    Taxi Girl
    Driver
    I Nuovi Mostri
    The Wild Geese
    The Sweeney 2
    Mountain of the Cannibal God
    Island of a 1000 Delights
    The Buddy Holly Story
    The Silent Flute
    Der Bibel Hat Richt
    Monkey’s Uncle
    Death on the Nile
    Vous n’ aurez pas l’Alsace
    Summer Night Fever
    Vas-y Maman
    Molière
    That’s Carry On
    Who is Killing the Great Chefs of Europe?
    Pinkeltje
    Autumn Sonata
    Mon premier amour

  6. jef.davidse@skynet.be says:

    1979: Les Ringards
    Superman
    Une histoire simple
    Ashanti
    Love & Bullets
    The Boys from Brazil
    The Kentucky Fried Movie
    The Chosen
    Le pion
    The Shout
    The Deer Hunter
    L’amour en fuite
    Exit 7
    Bulldozer
    Le cavaleur
    L’argent des autres
    Juffrouw Langbeen
    God Told Me To
    Primo Amore
    Killer Fish
    Jaguar
    The Island of the Fish Men
    Escape to Athena
    City on Fire
    Happy Working
    The Big Sleep
    Avalanche Express
    Zombie
    Adventure in Arabia
    Quadrophenia
    A nous deux
    Tess (Polanski)
    Love at First Bite
    Deutschland im Herbst
    Die Ehe der Maria Braun
    Somebody killed her husband
    Clair de femme
    Uit elkaar
    The Lady Vanishes
    Casotto
    Over The Edge
    I am for the Hippopotamus
    Moritz…lieber Moritz
    The 39 Steps
    Good Luck Miss Wyckoff

    • jef.davidse@skynet.be says:

      Ik verbeter mezelf: Happy Working moet Hardly Working zijn, een film van Jerry Lewis die bij ons zijn wereldpremière beleefde. Toegegeven: Jerry was toen zijn hoogtepunt voorbij.

  7. jef.davidse@skynet.be says:

    1980: The Legacy
    Bête mais discipliné
    Hurricane
    Caro Papa
    Watership Down
    Murder by Decree
    C’est pas moi
    Spetters
    De prof en de pestkoppen
    The Tempest
    L’avare
    Teens & Jeans
    The Sheriff and the Satellite Kid
    The Bitch
    Gevaarlijk Speelgoed
    The Big Red One
    Roller Boogie
    Sunnyboy and Sugarbaby
    De dokteres krijgt strepen
    The Awakening
    Can’t Stop The Music
    Fleisch
    La gueule de l’autre
    Les sous-doués
    Een pak slaag
    Caligula
    Emanuelle queen of Sados
    Animalympics
    Scum
    Just a Gigolo
    Cola, Candy, Chocolate
    The Seawolfs
    Der Mädchen Krieg
    Return of Superbug
    Tusk
    King of Gypsies
    Breaking Glass
    The Elephant Man
    Superman II
    Little Lord Fauntleroy
    Yeti

  8. jef.davidse@skynet.be says:

    1981: Rataplan
    The Jazz Singer
    Grijpstra en de Gier
    The Mirror Cracked
    All Quiet on the Western Front
    Hostage Tower
    Cocktail Molotov
    McVicar
    Sonntagskinder
    Viens chez moi
    Maniac
    The lion of the desert
    The Onion Field
    A Change Of Seasons
    Lili Marleen
    Scanners
    Fade to Black
    La Terrazza
    Le bar du téléphone
    Go Hog Wild
    Le roi des cons
    Death Ship
    Bloody Moon
    Three Swedish Girls in Hamburg
    Est-ce bien raisonable?
    Why did you pick on me?
    Inside Moves
    Fort Apache, the Bronx
    Hopscotch
    Theo gegen dem Rest
    The Long Good Friday
    Terror Eyes
    Dracula in Oberbayern
    L’amant de Lady Chatterley
    Ik, Christiane F.
    Sono Fotogenico
    Le choix des armes
    Endless Love
    Fantasme der liefde
    The Ninth Configuration
    Het dolle weekend
    Garde à vue
    Le professionel
    Messalina
    Love Camp
    Time Bandits
    La soupe aux choux
    Das Boot
    Montenegro
    De agente
    An American Werewolf in London
    Silver Dream Racer
    Marilyn
    Le maître d’école
    Hoge hakken, echte liefde

  9. jef.davidse@skynet.be says:

    1982: Don’t go in the House
    Tout feu, tout flamme
    Tales of Ordinary Madness
    Ragtime
    La guerre du feu
    Joop Meloen
    Lola
    Bloody Birthday
    Evil Under the Sun
    Les plouffes
    Loving Couples
    Het meisje met het rode haar
    S.O.B.
    Allons z’enfants
    Une étrange affaire
    Love in First Class
    The Private Eyes
    Erotica
    Diva
    Venom
    Die Bleierne Zeite
    Les sous-doués en vacances
    Southern Comfort
    Linda
    L’etoile du Nord
    The Sword & the Sorcerer
    The Love Bug Rally
    De wraak van de Chinees
    Confessions of a Driving Instructor
    Hot Bubblegum
    X-Ray
    Veronica Voss
    Galaxina
    One From The Heart
    Hammett
    Naked Fist
    Zombie’s Lake
    Let’s Spend The Night Together (Stones)
    Honky Tonk Freeway
    Hell Night
    Detective de choc
    Summer Lovers
    Deux heures moins le quart …
    T’empêches tout le monde
    Alligator
    Mad Mission
    Virus
    Evilspeak
    Aphrodite
    Deadly Blessing
    Alone in the Dark
    Chanel solitaire
    The Last American Virgin
    Sex with a smile
    Brittania Hospital
    De boezemvriend
    Monty Python at the Hollywood Bowl

  10. jef.davidse@skynet.be says:

    1983: Une affaire d’hommes
    Cathérine chérie
    Slapstick
    Who Dares Wins
    Young Doctors in Love
    Rambo: First Blood
    The King Of Comedy
    Les diplomés du dernier rang
    Ma femme s’appelle reviens
    Enigma
    The Gods Must Be Crazy
    Le beau marriage
    Le ruffian
    Le battant
    Frances
    Banzai
    They all laughed
    That Championship Season
    Le corbillard de Jules
    L’honneur d’un capitaine
    King of the Mountains
    Private Popsicle
    The Red phoenix
    L’Africain
    Treasure of Four Crowns
    Nana
    The Wicked Lady
    Ten to Midnight
    De getemde dwarsligger
    L’été meurtrier
    La vie est un roman
    Merry Xmas, Mr. Lawrence
    Smorgasbord
    Lucretia Borgia
    Naked Fist
    Zombie Holocaust
    Lone Wolf McQuade
    Coup de foudre
    De orgie van Caligula
    The Face of a City
    Mother’s Day
    Tygra
    Zapped
    Class Reunion
    Vivement Dimanche
    Bomber
    The Concrete Jungle
    Bad Boys
    Hercules
    Table for Five
    Pauline à la plage
    Parasite
    Le marginal
    La femme de mon pôte
    Ninja Warriors
    Creepshow
    Jungle op stelten
    Garçon
    L’ami de Vincent
    Mephisto

  11. jef.davidse@skynet.be says:

    1984: Les compères
    Scrubbers
    Prison Camp Girls
    Ziggy Stardust & The Spiders From Mars (concert Bowie)
    Le grand carnaval
    Sahara
    Fanny Hill
    Sword of the Valiant
    XTRO
    The Missionary
    Ator
    Police Woman
    Cross Creek
    Gorky Park
    Krull
    Die Flambierte Frau
    Harry & Son
    Class
    Broadway Danny Rose (Woody Allen)
    Jacht op monokini’s
    Le jeune marié
    Screwballs
    Tchao Pantin
    De duivel van het eiland
    Le bourreau des coeurs
    Scandalous
    Krieg und Frieden
    Silkwood
    Le faucon
    Fort Saganne
    Just Before Dawn
    If you could see what I hear
    Die Weisse Rose
    Chained Heat
    Tender Mercies
    Supergirl
    Beat Street
    Jungle Warriors
    Misunderstood
    Die Unendliche Geschichte (The Never Ending Story)
    Up the Creek
    The Woman in Red
    Amadeus (!)
    Joyeuses Pâcques
    Les ripoux
    Liste noire
    The Terminator
    The Killing Fields
    Savage Streets

  12. jef.davidse@skynet.be says:

    1985: The Hit
    Crimes of Passion
    Codename Wild Geese
    A Passage to India
    Histoire d’O 2
    Flight 90
    The Falcon and the Snowman
    Tranches de vie
    Les rois du gag
    All Of Me
    The Purple Rose of Cairo
    Code of Silence
    Desperately Seeking Susan
    The Mean Season
    Joy et Joan
    Ran
    Strange Invaders
    Flesh & Blood (Paul Verhoeven)
    Hold Up
    Profs
    Honeymoon
    Kiss of the Spiderwoman
    Prizzi’s Honor
    Supergirls in 3D

  13. jef.davidse@skynet.be says:

    1986: The Heavenly Kid
    Remo Williams
    Maxie
    Poison Camp Girls
    Colonel Redl
    Otto en de gekke wereld
    Turtle Diary
    Defence of the Realm
    Eleni
    A Certain Fury
    The Secret Admirer
    House
    The Lightship
    Absolute Beginners
    L’unique
    Tenue de soirée
    Hannah and her Sisters
    The Mission
    El amor bruja
    9 1/2 Weeks
    Rosa Luxemburg
    L’amour propre
    Zone rouge
    FX
    I Love You
    Dance With a Stranger
    Salvador (Oliver Stone)
    At Close Range
    Hell Camp
    Car Trouble
    Miracles
    Black Moon Rising
    Just Between Friends
    Trouble in Mind
    Critters
    The Haunted Honeymoon
    Malandro
    Männer
    The Name Of The Rose
    The Dark Side of Love
    Better Off Dead
    Mélo
    Sid ’n Nancy

    • jef.davidse@skynet.be says:

      1987: Power
      The Fourth Protocol
      Le môme
      The Girl in the Picture
      The Mosquito Coast
      American Dreamer
      Platoon
      Association de malfaiteurs
      Half Moon Street
      When the Wind Blows
      Gothic
      Personal Services
      Prick Up Your Ears
      Back to School
      The Chain
      Extremities
      Radio Days
      Something Wild
      The Three Amigos
      A Nightmare on Elm Street 3
      Attention, bandits!
      Good Morning Babilonia
      Malone
      Robocop
      The Last Emperor
      The Believers
      No Way Out
      A Prayer for the Dying
      Hope & Glory
      Maurice

    • jef.davidse@skynet.be says:

      Nog 3 films vergeten:
      A Room With A View
      Macaroni
      Inspecteur Lavardin

  14. jef.davidse@skynet.be says:

    1988: Renegade
    September
    Best Seller
    House of Games
    Prince of Darkness
    Wish You Were Here
    White Mischief
    Man On Fire
    Quiet Cool
    Throw Momma From the Train
    No Man’s Land
    Amsterdamned
    Rita, Sue and Bob too
    Looking For Eileen
    The Cough Trip
    The Unbearable Lightness Of Being
    Teenwolf Too
    Colors
    The House on Carroll Street
    A Month in the Country
    Cherry 2000
    Hairspray
    Johnny B. Good
    Bull Durham
    The Green Inferno
    Nicky & Gino
    The Dressmaker
    Quelques jours avec moi
    A Time of Destiny
    Adieu, je t’aime
    A Handful of Dust
    Cop
    Me & Him
    Married to the Mob

  15. jef.davidse@skynet.be says:

    1989: Mississippi Burning
    Eight Men Out
    Experiment in Fear
    Mujeres al borde de un ataque de nervios (Almodovar)
    My Demon Lover
    Dirty Rotten Scoundrels
    The Prince of Pennsylvania
    Critters 2
    Hotel Terminus
    Mac and Me
    Another Woman
    Sex, Lies & Videotape
    Track 29
    The Raggedy Rawney
    A Crack in the Mirror
    Great Balls of Fire
    Last Exit to Brooklyn
    La Révolution Française 1 + 2
    Try This One For Size
    The Package
    The Vidiot from UHF
    My Left Foot
    The Deceivers

  16. jef.davidse@skynet.be says:

    1990: Vanille fraise
    Crimes And Misdemeanors
    She-Devil
    Lambada
    Believed Violent
    Tremors
    Nuns on the Run
    Heart Condition
    The Teenage Mutant Ninja Turtles
    Stanno tutti bene
    Chopin’s Impromptu

  17. jef.davidse@skynet.be says:

    1991: Das Schreckliche Mädchen
    Reversal of Fortune
    The Comfort of Strangers
    The Field
    Spymaker
    La contre-allée
    Alone in America
    The Commitments
    Don’t Tell Her It’s Me
    Blood Oath
    Papa ante portas
    Wicked

  18. jef.davidse@skynet.be says:

    1992: Highway to Hell
    Rama Dama
    Where Angels Fear To Tread
    Till There Was You
    Love Crimes
    The Miracle
    Volare, volare
    Rhapsody in August (Kurosawa)

  19. jef.davidse@skynet.be says:

    1993: Twenty One
    The Favour, the Watch and the Very Big Fish

  20. Vreemd dat Excelsior zelden de rechten op oudere films wenste te verwerven.
    Enkele uitzonderingen: de films van Jacques Tati, de grote producties van Samuël Bronston, de Winnetou-films van Harald Reinl, Porgy & Bess, een Laurel en Hardy-compilatie.

  21. Zelfs in de beginjaren zaten er ook ‘waardevolle’ films in het Excelsioraanbod: The Go Between, Sacco & Vanzetti, Trotta, Werkers gaan naar de hemel, I Clowns (Fellini), The Raging Moon, The Assassination of Trotsky, L’attentat, …

  22. Frank says:

    Beste Jef,
    Dank voor je overzicht van de Excelsior-films uit de periode 1973-1993.
    Voor filmliefhebbers wordt het parcours van de distributiefirma van Georges Heylen meteen heel wat duidelijker.
    Het is mijn bedoeling om ooit tot een volledige inventarisatie te komen van de catalogus van Excelsior / Filimpex. Jouw input is een eerste aanzet die kan tellen.
    Al denk ik dat er toch ergens iemand moet zijn die de lijst kant-en-klaar ter beschikking heeft …
    Je lijst lijkt me quasi-volledig. De re-releases moeten nog toegevoegd worden(de Jacques Tati-films, de spektakelfilms van Samuel Bronston, een paar volksfilms van Edith Kiel …), een aantal titels staan er dubbel in (‘Panic in New York’ was de Belgische titel voor ‘God told me to’, regie Larry Cohen) en van sommige films vind ik nergens een spoor terug (zou ‘L’homme objet’ uit 1978 misschien een alternatieve titel zijn voor ‘Le dernier amant romantique’ van Just Jaeckin, de website http://www.imdb.com geeft als Spaanse titel voor deze film ‘Hombre objeto’).
    Frank

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: