Take the money and run

Of de schaamteloosheid van Uitgeverijen Koekenstad en Davidsfonds en Gidsenvereniging Stad Antwerpen

Wat is er aangenamer dan op een grijze novemberdag wat rondsnuffelen in een boekenwinkel?
Zeker nu met de Boekenbeurs de oogst nieuwe boeken weer indrukwekkend is.

Bij de boeken over Antwerpen zie ik een torenhoge stapel liggen van ‘Antwerpen, door het oog van de stadsgidsen – deel 2’, een uitgave van uitgeverijen Koekenstad en Davidsfonds in samenwerking met de Koninklijke Gidsenvereniging van Antwerpen.

Nieuwsgierig blader ik door het boek op zoek naar wat informatie over de verdwenen Antwerpse cinema’s.
Al snel val ik van de ene verbazing in de andere. Het boek bevat inderdaad tientallen pagina’s over ‘Antwerpen Kinemastad’, maar alle teksten, alle illustraties en alle foto’s komen mij heel bekend voor.

Ik krijg een vreselijk déjà vu-gevoel.
Zonder enige referentie of zonder enige bronvermelding werden mijn blogposts over de cinema’s op de De Keyserlei en het Astridplein via ordinair ‘copy-paste’-werk overgenomen in het boek. Niet hier en daar een citaat, neen, ganse teksten, alle foto’s en documenten …
Mag ik dit diefstal noemen of bestaat hier een sterkere uitdrukking voor?

Honderden uren heb ik besteed aan het schrijven van deze teksten, het bij elkaar zoeken, fotograferen en scannen van affiches, programmaboekjes, krantenartikels …
Om dan vast te stellen dat een stelletje onverlaten dit zonder mijn toestemming klakkeloos overnemen in een commerciële uitgave.

Ik ben gedegouteerd.

Frank

 

Naschrift van 4 november 2013
Via mail nodigde ik Uitgeverij Koekenstad, het Davidsfonds en de Koninklijke Gidsenvereniging van Antwerpen uit om nota te nemen van bovenstaande blog post.

De heer Luc Corremans van uitgeverij Koekenstad reageerde als volgt:

Mijnheer,
Toch even een kleine rechtzetting.
Wij vermoeden dat u de man bent achter ‘Antwerpen Cinemastad / Herinneringen aan de Antwerpse cinema’s’. Echter, uw naam staat bij die artikelen niet vermeld, of wij hebben iets gemist (excuses dan).
In elk geval hebben wij ‘Antwerpen Cinemastad / Herinneringen aan de Antwerpse cinema’s’ wel degelijk vernoemd in het boek, meer bepaald op pagina 200, linkerkolom, 6de laatste lijn.
Het hoofdstuk ‘Diamonds are Forever: De Keyserlei en Jodenbuurt’ in het betreffende boek bevat inderdaad zes pagina’s, en geen ‘tientallen’, over de geschiedenis van de Antwerpse cinema’s.
Daarnaast ook nog twee pagina’s over de V2-bom op Cinema Rex.
Bij de bioscopen werd telkens eerst wat verteld over het bouwkundig aspect; daar vormde de Inventaris van het Onroerend Erfgoed van de Vlaamse Gemeenschap een sterke bron.
Het was niet altijd even gemakkelijk om de juiste bron te achterhalen wat betreft de geschiedenis van de cinema’s zelf, aangezien die op diverse websites en in publicaties in min of meer dezelfde vorm voorkomt.
We hebben in het artikel ook een tweede bron vernoemd: ‘Het paleis om de hoek’ van Frank Heirman (maar ik lees in de reactie op uw tekst dat ook auteur Heirman kennelijk een en ander heeft overgenomen; hoe konden wij dat weten?).
Dit gezegd zijnde: wij zijn correcte mensen en willen niemand voor het hoofd stoten.
Ik stel u voor dat ik u 3 gratis exemplaren bezorg van beide boeken ‘Antwerpen, door het oog van de stadsgidsen’, alsook het boek ‘Centraal Station, spoorwegkathedraal’.
Kunnen wij op deze manier opnieuw door één deur, denkt u?

Met vriendelijke groeten,

Luc Corremans

 

Om de discussie af te ronden, wil ik dit nog kwijt aan de heer Corremans:

  • Op pagina 200 van ‘Antwerpen, door het oog van de stadsgidsen – deel 2’ wordt naar aanleiding van één enkel citaat inderdaad verwezen naar ‘Antwerpen Cinemastad / Herinneringen aa de Antwerpse cinema’s’.
    Nergens vermeldt u echter dat dit een blog is op het internet. De lezer van uw gids die de bron wil opzoeken weet dus niet of dit uit een boek, uit een tijdschrift of van het internet komt.
    Bovendien is de naam van de blog ‘Antwerpen Kinemastad’ en niet ‘Cinemastad’.
  • U hebt gelijk: in uw gids staan er geen tientallen pagina’s over de Antwerpse cinema’s. In een vlaag van woede en ongenoegen heb ik overdreven.
  • En toegegeven in diverse publicaties komt men dikwijls dezelfde, feitelijke gegevens over de Antwerpse bioscopen tegen.

Dit alles neemt niet weg dat ik in uw publicatie mijn zinnen lees, mijn besluiten terugvind (dikwijls woord voor woord),  de door mij verzamelde weetjes zie verschijnen, mijn gescande documenten en de (door mij gemaakte) foto’s van mijn filmaffiches aantref.

U schrijft dat mijn naam niet bij de blog posts staat vermeld.
Dat is correct. Maar in verschillende posts staat een e-mailadres (antwerpen.kinemastad@hotmail.be ).
Verder is het steeds mogelijk rechstreeks via de blog te reageren (door op ‘Geef een reactie’ te klikken).
Tientallen lezers zijn op die manier al in contact gekomen met mij.
Ook u had mij vooraf kunnen contacteren om toestemming te vragen om dit materiaal en mijn teksten te publiceren in het boek.
Dat dit niet gebeurd is, vind ik meer dan spijtig.

De gratis exemplaren van het boek kan ik uit principe niet aanvaarden.

Met vriendelijke groeten,

Frank

 

 

2 Responses to Take the money and run

  1. Hallo Frank,

    Ik ken het gevoel spijtig genoeg …
    In het boek het paleis om de hoek nam de auteur zonder blozen foto’s over van mijn website.
    Toen ik hem erover aansprak beweerde hij zonder blozen dat ze kwamen van het stadsarchief …
    terwijl er een bronvermelding op mijn site bij stond.

    Ik ben het met je eens dat het elimentaire beleefdheid mag genoemd worden om de auteur (of het een essay,artikel, boek of wat dan ook de bron mogen zijn) de toestemming te vragen tot overnemen/citeren van zijn werk en dit dan ook als bronvermelding te plaatsen.
    Spijtig dat je dit zo moet ontdekken op de boekenbeurs en noem het gerust DIEFSTAL !!!

    Serge

  2. Dean says:

    Dit vind ik wel heel straf. Ik zou toch eens checken of dit op een of andere manier strafbaar is. Ik ga eens polsen bij Tanguy Ottomer of hij hier iets meer van weet. I will keep you posted.

Geef een reactie

