Morricone in Antwerpen

Belgische filmaffiche voor de re-release van ‘A Fistful of Dollars’ (1964), muziek: Ennio Morricone

 

Ennio Morricone is zonder veel concurrentie de beroemdste filmcomponist ter wereld. En met een discografie van om en bij de 500 soundtracks is hij ongetwijfeld ook één van de meest productieve.
Het is dan ook uitkijken naar het concert dat de maestro op 22 december in het Antwerpse Sportpaleis zal geven.
Morricone is ondertussen 84 jaar en het zal wellicht de laatste keer zijn dat we hem op een Belgisch podium zullen zien. Hij zal het symfonieorkest ‘Il Novecento’ en een koor van 100 zangers dirigeren. En ook de Italiaanse sopraan Susanna Rigacci zal er bij zijn. Haar stem zal zeker voor kippenvelmomenten zorgen bij ondermeer ‘Ecstacy of Gold’ uit ‘The Good, the Bad and the Ugly’.

Wie alvast in de stemming wil komen voor het concert, kan in november en december terecht in Cinema Zuid (www.cinemazuid.be). Een tiental films waarvoor Morricone de muziek schreef zijn er terug op het grote scherm te bewonderen. De vertoning van ‘The Good, the Bad and the Ugly’ (met één van de meest iconische scores van de meester) is ondertussen achter de rug, maar er valt zeker nog heel wat moois te (her)ontdekken.

In de eerste plaats natuurlijk die andere Leone-klassieker ‘Once upon a time in the West’, de film waarmee Morricone nog het vaakst wordt geassocieerd.
Uitkijken doen we ook naar ‘The Bird with the Crystal Plumage’, de debuutfilm van Dario Argento, ‘Days of Heaven’ van Terence Mallick en ‘The Mission’ en ‘The Untouchables’, zijn twee grote scores uit de tweede helft van de jaren ’80.

 

Antwerpse première van ‘Once upon a time in the West’in Ciné Metro (AUB, nr. 222, 14/11/1969)

 

Het is trouwens niet de eerste keer dat Morricone het Sportpaleis aandoet. Op 15 oktober 1987 (inderdaad 25 jaar geleden) dirigeerde hij er al het Metropool-orkest.
Dankzij het onvolprezen kanaal van Patsofilm op YouTube vonden we Antwerpse Kinema Aktualiteiten van toen terug waarin het bezoek van Morricone aan Antwerpen wordt toegelicht.
Naast aandacht voor het concert in het Sportpaleis leren we uit het filmpje dat Morricone op uitnodiging van Rex-baas Georges Heylen zich liet rondleiden in de Ciné Shop.

 

 

De Ciné Shop was te vinden in de Anneessensstraat, op het gelijkvloers van het Goya-complex (huisnummer 24, naast cinema Metro).
In dit gebouw waren een aantal administratieve diensten gevestigd van de Heylen-groep. Je vond er eveneens de receptieruimte waar heel wat filmpersonaliteiten en hoogwaardigheidsbekleders acte de présence geven na een filmpremière. En ook voor het kantoor van Georges Heylen moest je in de Goya zijn.

 

Bezoek aan Antwerpen van Ennio Morricone in 1987 (AUB, nr. 1152, 23/10/1987)

 

Ciné Shop was een winkel gespecialiseerd in filmmuziek. Naast elpees met muziek van recente films waren er heel wat zeldzame soundtracks te vinden. Volgens publiciteit waren er op een bepaald moment meer dan 10.000 elpees in voorraad. In mindere mate kon je in de shop terecht voor filmboeken en videocassettes.
Dat de verkoop van filmmuziek een lucratieve bezigheid was, bevestigt Leo Ressauw, medewerker van het Rex-concern in ‘Paleis om de hoek’, het boek over de geschiedenis van de Antwerpse cinema’s van Frank Heirman. ‘Die winkel marcheerde aanvankelijk prima. We kochten soundtracks in Londen en verkochten die vlot voor het dubbele’, aldus Ressauw (p. 105). Nog volgens Heirman was het Guido Heylen (zoon van) die verantwoordelijk was voor de uitbating van de winkel.

Verder deed de Ciné Shop ook nog de voorverkoop van evenementen in Cinema Roma (Gaston en Leo in ‘Slisse en Cesar’, maar ook optredens van de Stranglers, de Commodores en Nana Mouskouri om er maar enkele te noemen).

 

Belgische filmaffiche voor ‘Night Train Murders’ (1975), een obscure Italiaanse ‘sleazy’ met muziek van Morricone en een song van Demis Roussous

 

Wanneer Ciné Shop van start ging, kan ik me niet precies herinneren, de eerste aankondigingen in AUB (het programmablaadje van de Rex-cinema’s) dateren van 1978.
Vanaf februari 1989 wordt in dezelfde AUB’s gewag gemaakt van soldenverkoop in de shop (‘Wij willen ruimte voor nieuwe stocks’).
Of die nieuwe stocks daadwerkelijk gearriveerd zijn is niet meer te achterhalen, feit is wel dat begin 1991 de ‘Totale Uitverkoop’ van de Ciné Shop wordt aangekondigd in de AUB’s.
Het opdoeken van de Ciné Shop had ongetwijfeld te maken met de slechte financiële toestand waarin het Rex-concern toen al verkeerde.

 

Belgische filmaffiche voor ‘Navajo Joe’ (1966), spaghetti-western met muziek van Morricone

 

In het pand van de Ciné Shop kwam later nog een Antwerp Steak House. De uitbater wist zelfs het faillissement van het Rex-concern te overleven en leverde nog een juridische strijd met de Gaumont-groep om zijn huurcontract verder te kunnen zetten. Maar toen uiteindelijk de slopingswerken van het cinemablok Rex-Metro-Ambassades-Odeon (inclusief Goya-gebouw) werden aangekondigd, moest ook hij zich gewonnen geven.

 

Redactionele publiciteit voor Ciné Shop in AUB, nr. 745 (07/12/1979)

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: