‘Imprimé en Belgique’: Leuven toont Belgische filmaffiches

'Will success spoil Rock Hunter' in 1958 in Cinema Lux (Provinciestraat, Antwerpen)

 

‘Als kind van Marx en Coca-Cola is het hele publiciteitsgedoe rond de cinema (tot en met de waaiende en kantelende letters van de lanceerfilms) me even lief als de films zelf. Voor mij komt een film maar echt tot leven als de advertentie in de kranten verschijnt tussen de aankondigingen en de dagelijkse berichten. Ook de affiche is wat mij betreft pas compleet als boven- of onderaan de klinkende naam van de bioscoop staat – Eldorado, Astoria, Variétés, Majestic – met dag en uur van de vertoning en eventueel het bijbehorende programma.’
(Robbe De Hert in het ‘Woord vooraf’ van ‘Binnenkort in deze zaal’, p. 7, uitgeverij Ludion, 1995)

Herken je jezelf in bovenstaand citaat van Robbe De Hert?
Dan zal je vast en zeker veel nostalgisch plezier beleven aan de Leuvense tentoonstelling ‘Filmaffiches in the picture(s)’ die van 16 februari tot en met 31 maart loopt in het OPEK (http://www.opek.be/ziendoen?cnpage=1&cdbid=3363b5c7-9f8d-44a7-86a4-ea20b1006c5c).
Je wordt er getrakteerd (gratis!) op een selectie filmaffiches uit het Stadsarchief van Leuven. Dit archief bezit bijna 3000 affiches uit de periode 1932 – 1968, meteen ook de hoogdagen van de vermaarde Belgische ‘affichetten’.

 

'Plunder Road' (1957) in Ciné Roxy (Meir, Antwerpen), met kortingsbon rechtsboven

 

In de vorige eeuw (tot in de jaren ’80) verliep reclame voor films eerder lokaal. Er waren advertenties met zwartwit clichés in de schrijvende pers , er was de aankleding van de cinema met kleurrijke en levensgrote calicots (op doek geschilderde scènes uit de film) en er was de verspreiding van filmaffiches bij de lokale kruidenier of het café op de hoek.

Het zijn vooral de kleinere affiches van na de tweede wereldoorlog (formaat ongeveer 40 op 60 cm.) die gegeerd zijn bij verzamelaars. De affiches van voor 1940 zijn immers groter van formaat en nog zeer moeilijk te vinden.
Na Wereldoorlog II werden die affiches op duizenden exemplaren gedrukt. De Franstalige filmtitel kreeg de voorrang, onderaan was ook de Vlaamse titel afgedrukt. Bovenaan was een witte strook waar de plaatselijke cinema zijn gegevens liet op drukken. Dikwijls was er in één van de hoeken bovenaan ook een coupon, waarmee je vermindering of rangverhoging kreeg in de bioscoop. Minder gefortuneerde uitbaters schreven met stift de vertoningsuren op de witte band of plakten er een extra strook op met de cinemagegevens.

Door de jaren heen zijn deze filmaffiches ware verzamelobjecten geworden.
Voor oude, zeldzame affiches (Humphrey Bogaert, Marylin Monroe, Boris Karloff …) betaal je nu een aardige som.
Wie affiches koopt op de gespecialiseerde beurzen betaalt doorgaans de ‘marktprijs’.
Maar met wat geluk doe je op een rommelbeurs of via het internet een mooie vondst tegen een schappelijke prijs.

 

'Premature burial' (1962) in Ciné Quellin

 

Lokale handelszaken die vroeger een affiche uithingen, moesten hierop een fiscale zegel kleven. Vele gemeentebesturen hielden één exemplaar van de affiche bij als bewijs dat aan de fiscale verplichtingen werd voldaan. Zo gebeurde ook in Leuven, reden waarom de collectie daar zo uitgebreid is. Alle grote namen uit de filmgeschiedenis passeren dan ook de revue: Laurel & Hardy, Walt Disney, Shirley Temple, Ingrid Bergman, Audrey Hepburn …

We weten niet of er in het Antwerpse stadsarchief op die manier ook filmaffiches werden bewaard. We weten wel dat heel wat particuliere verzamelaars een zeer uitgebreide collectie hebben van ‘Antwerpse’ filmaffiches. Wie weet kan er in de Scheldestad een vervolg komen op het Leuvens initiatief. In afwachting kan je hier alvast enkele affiches uit onze persoonlijke collectie bewonderen.

 

'The wild bunch' (1969) in Ciné Rubens (ontwerp affiche van Ray, Raymond Elseviers)

 

Dat we als Belgen best wel trots mogen zijn op onze filmaffiches van weleer, bewijst ook de belangstelling en de appreciatie vanuit het buitenland. In het schitterende naslagwerk ‘The art of noir’ (over film noir-filmaffiches, Overlook Press, 2002) van de Amerikaan Eddie Muller lezen we het volgende: ‘Some of the most vivid and exiting cinema posters were created in Belgium. […] The artwork is superb.’

In de marge van een recente memorabiliabeurs in de Roma vernamen we dat een trio verzamelaars en liefhebbers van de Belgische filmaffiche concrete plannen hebben om binnen afzienbare tijd een boek uit te brengen over het werk en het talent van de vaak onbekende en dus ook miskende grafici en tekenaars, die ons land vanaf de jaren ’20 een internationale reputatie hielpen veroveren  op het gebied van de filmaffiche. Iets om naar uit te kijken.

 

'The wild geese' (1978) in Ciné Metro

 

 

Advertenties

5 Responses to ‘Imprimé en Belgique’: Leuven toont Belgische filmaffiches

  1. Miguel says:

    Halo,
    bij deze wou ik u vragen of u verzamelaars kent die interesse hebben in het opkopen van een filmposter (Sneeuwwitje en de zeven dwergen 1937).
    Mvg,
    Miguel.

  2. cinantwerp says:

    Miguel,
    Er zijn wel wat verzamelaars van Belgische filmaffiches die op een bijna professionele manier bezig zijn met het verhandelen ervan.
    Je kan je geluk beproeven bij o.m.:
    – Tuur Smeets: dafisj@telenet.be (zie ook zijn website http://www.belgianoriginalmovieposters.com;
    – Frans Vermeire: belgica.nv@pandora.be;
    – Peter Van Dyck: affichebelge@gmail.com;
    Ik wens je veel succes.
    Frank

  3. Pieter says:

    Beste,
    Ik zou graag de poster van Cine Roxy graag gebruiken in een blogartikel. Ik veronderstel dat u de eigenaar bent? U kan mij contacteren op mijn e-mailadres.
    Vriendelijke groeten

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: