Rex Club: ‘Parel aan de Antwerpse cinemakroon’

Belgische affiche voor 'Die Ehe der Maria Braun', openingsfilm van Rex Club

 

Op het einde van de jaren ’60 van de vorige eeuw ontstond de trend om bioscoopzalen te ontdubbelen.
De luxueuze filmpaleizen waren te groot geworden voor het slinkende publiek. Heel wat bioscoopuitbaters opteerden ervoor om hun immense cinema op te splitsen in een aantal kleinere zalen. Een vorm van uitbating die tal van voordelen bood: een groter filmaanbod onder één dak, grotere soepelheid bij het programmeren, beperkte personeelskosten …
Het kijkcomfort kreeg wel een flinke deuk: schermen op televisieformaat, weinig zitcomfort, inferieure geluidskwaliteit.
Vooral in onze hoofdstad was het verbouwen naar duplexen, triplexen of meer een ware rage in die tijd.
Merkwaardig genoeg druppelde deze verbouwwoede niet echt door naar Antwerpen.
De Nederlandse bioscoopgroep Calypso-Meerbrug toverde wel de al een tijdje leegstaande Crosly-cinema om tot een triplex (hoek Quellinstraat – De Keyserlei, opening november 1973).
In diezelfde periode opende Jos Rastelli twee Studio-zalen onder het Century-hotel (De Keyserlei, op de plaats van het vroegere Cineac-zaaltje).
Marktleider Rex liet af en toe wel een ballonetje op over mogelijke (ver)bouwplannen, maar uiteindelijk zou het tot 16 november 1979 duren vooraleer een eerste concreet resultaat zichtbaar was.

AUB, nr. 742 (16/11/1979)

 

Die dag opende de Rex Club zijn deuren. Een volledig nieuwe zaal in de kelder van grote broer Rex (De Keyserlei).
Volgens Jozef Van Liempt (filmcriticus, producer bij de BRT en vriend van Georges Heylen, °1916  +2007) werden er al op het einde van de jaren ’40 plannen gesmeed om iets te doen met de ruimte onder de Rex:
‘Op een memorabele nacht heb ik zo ‘Citizen Kane’ van Orson Welles gezien. Een sublieme film, maar te moeilijk voor een grote zaal. Heylen en ik zijn met een zaklamp naar de kelder van de Rex gegaan om te kijken of we daar geen kleinere zaal konden inrichten om ‘Citizen Kane’ te draaien. Pas dertig jaar later is het idee van de Rex Club uitgevoerd.’ (Gazet Van Antwerpen, zaterdag 13 december 1997).

AUB nr. 743 (23/11/1979)

 

De openingsfilm van Rex Club was ‘Die Ehe der Maria Braun’ van Rainer Werner Fassbinder, meteen de eerste Fassbinder die in commerciële roulatie kwam in de Rex-zalen. De film bleef uiteindelijk meer dan 20 weken op de affiche te Antwerpen.
Rex Club was een warme, stijlvolle zaal met 91 zetels. Georges Heylens liefde voor de geschiedenis van Antwerpen kwam tot uiting in een groot wandschilderij met taferelen uit de 16de eeuw.
Het was de intentie om in Rex Club de meer cinefiele film een kans te geven. Heylen had gemerkt dat een aantal jonge wolven veel succes had met cinema Monty (Montignystraat) en met de Cartoon’s (Kaasstraat) en wou absoluut ook een graantje meepikken van de arthouse-hype. De start was alvast veelbelovend. Na ‘Maria Braun’ volgden nog een reeks Duitse films (‘Moritz, lieber Moritz’ en ‘Deutschland im Herbst’), maar al snel vervaagde het cinefiele karakter. De Rex Club werd op termijn evengoed gebruikt om films die gestart waren in een grote zaal nog enkele weken te laten doorspelen.

Cinema Magazine nr. 29, december 1979, pagina 408

 

Opmerkelijk was de projectie in Rex Club. Die gebeurde niet op de klassieke manier (vanuit een projectiecabine achteraan in de zaal), maar wel via een spiegelsysteem van achter het doek. Een première voor het Europese vasteland volgens de medewerkers van Heylen.

Het procédé werd de jaren nadien ook toegepast in de andere nieuwe kelderzaaltjes van het Rex-concern. Eind 1980 kreeg ciné Ambassades (Anneessensstraat) er vier club-zaaltjes bij, eind ’82 volgde ciné Quellin (Quellinstraat) met twee extra zalen.
Al snel bleek echter dat de filmkijker het niet meer zo begrepen had op cinema’s met schermen op postzegelformaat en weinig beenruimte. In Gent startte Albert Bert in 1981 met de Decascoop (nu Kinepolis). Het bioscooplandschap zou de jaren nadien grondig veranderen …
Het faillissement van het Rex-concern in september 1993 betekende meteen ook het einde van de Rex Club. Op het programma stond toen ‘Untamed heart’, een romantische komedie met Christian Slater.
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: